رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام بیش از صد هزار راس دام سبک و سنگین ‌علیه این بیماری‌ها در شهرستان کرمان واکسینه شدند.

محمد‌مهدی یزدان‌پناه امروز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان بابیان این مطلب افزود: از ابتدای سال جاری بیش از 100 هزار راس دام سبک و سنگین‌ علیه این بیماری‌ها در شهرستان کرمان واکسینه شدند.

وی افزود:از میان یک هزار و 709 عامل بیماری‌زا 832 عامل یعنی 49 درصد آنها از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: همچنین از میان 156 عامل بیماری نو پدید در انسان تعداد 114 مورد از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه  راه‌های انتقال این بیماری‌ها به انسان مختلف است، یاداورشد: مهم‌ترین راه‌های انتقال تماس با دام و ترشحات آن‌ها کشتار غیر‌ مجاز دام مصرف گوشت و لبنیات خام است.

یزدان‌پناه با بیان اینکه به دلیل اهمیت بیماری‌های مشترک روز مبارزه ملی با بیماری‌های مشترک نامگذاری شده است، عنوان کرد: از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان تب مالت، ‌سل، هاری، تب کریمه کنگو، جنون گاوی، سالک و ... اشاره کرد.

وی یاداورشد: در راستای مبارزه با این بیماری‌ها از ابتدای سال 23 هزار و 643 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده‌اند.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد:همچنین برای شناسایی حذف دام‌های مبتلا به بروسلوز تعداد 2 هزار و 253 مورد خونگیری از دام‌های سنگین شهرستان صورت پذیرفته‌ که از این میان چهار راس دام راکتور مثبت از چرخه تولید حذف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان ابراز داشت: 126 مورد تست مشمشه، 236 مورد واکسیناسیون هاری، 77 هزار و 704 مورد واکسیناسیون علیه بیماری شاربن در گاو، گوسفند، بز و تک سمی‌ها از سایر اقدامات صورت گرفته در این راستا است./س

برچسب ها: مایه کوبی ، دامها ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.