نقشه HDP (برنامه ریزی مدیریت بحران بیمارستانی) بر اساس ساختار بیمارستان های کشور طراحی شده و از امروز در اختیار دست اندرکاران قرار می گیرد.

دکتر غلامرضا معصومی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص آمادگی بیمارستانی در مقابل حوادث و بلایا نقشه های مختلفی که در دنیا وجود دارد که فرم آمریکایی HICS (سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی) از چند سال گذشته وارد کشور شد و با توجه به اختلاف ساختار بیمارستانی ایران با آمریکا این طرح در عمل به خوبی پا نگرفت.
 
وی با بیان اینکه از سه سال پیش کمیته ای برای برنامه ریزی نقشه آمادگی بیمارستان بر اساس ساختار ایران شکل گرفته است، افزود: هم اکنون این نقشه آماده شده است و با عنوان HDP (برنامه ریزی مدیریت بحران بیمارستانی) به چاپ رسیده و از امروز در اختیار دست اندرکاران این حوزه قرار می گیرد.  
 
دبیر کشوری کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیرمترقبه تصریح کرد: در بحث مدیریت بحران بیمارستانی فاکتورهای مختلفی وجود دارد و ما باید سناریوهای بحران هر بیمارستان را به صورت خاص پیش بینی کنیم.
 
معصومی ادامه داد: همچنین باید یک ساختار مدیریت بحران در بیمارستانها تشکیل شود که شامل یک فرمانده مانند رئیس بیمارستان و چندین واحد و معاونت بوده و این اجزا علاوه بر کارهای روزمره وظیفه مدیریت بحران را در حوادث خارج و داخل بیمارستانی برعهده داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه در حوادثی مانند سیل و زلزله امکان آسیب دیدن و تخریب خود بیمارستان نیز وجود دارد، گفت: ما باید حتی برای این موارد نیز برنامه ریزی کرده و آمادگی داشته باشیم.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور اظهار داشت: وضعیت بیمارستان های کشور به لحاظ فرسودگی چندان جالب نیست اما در چند سال اخیر تلاش های گسترده ای برای بیمارستان سازی خصوصاً در شهرهای کوچک و مناطق محروم صورت گرفته است.
 
معصومی یادآور شد: انتقال بیمارستان های فرسوده به ساختمان های جدید در دستور کار مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قرار داشته و هم اکنون کار جایگزینی بیمارستان های سینا، شهدای تجریش و امام خمینی (ره) آغاز شده است. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار