هفته نامه فلسطيني المنار به نقل از منابع مطلع در خصوص پشت پرده دعوت نکردن ايران به نشست ژنو و در نهايت شکست نشست بدليل شرکت نکردن کشورهاي تاثيرگذار منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران و عربستان، افشا گري كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المنار، منابع آگاه مي‌گويند يکي از دلايل شکست نشست ژنو در مورد سوريه، شرکت نکردن کشورهاي تاثيرگذار منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران و عربستان در آن بوده است.

در حالي که پيش از اين گفته مي‌شد آمريکا در پشت ماجراي عدم مشارکت ايران در نشست ژنو است، منابع مطلع به پايگاه هفته نامه فلسطيني المنار گفتند که اميرنشين قطر از آمريکا و ديگر طرف‌هاي اروپايي خواست تا مانع از حضور ايران، اردن، لبنان و مصر در نشست ژنو شود.

بر اساس اين گزارش، دليل قطر در مورد عدم دعوت و مشارکت عربستان در نشست ژنو نيز به مشکلات مربوط به جانشيني و رقابت ميان شاهزادگان اين کشور بعد از مرگ نايف بن عبدالعزيز باز مي‌گردد.

به گفته اين منابع قطر مي‌خواهد خود را به عنوان سخنگوني جهان عرب معرفي کند و از اين ‌رو مشارکت ديگر کشورهاي عربي به خصوص عربستان در اين نشست را به ضرر خود مي‌ديد و از نبيل‌العربي دبيرکل اتحاديه عرب درخواست کرد تا مقدمات عدم حضور عربستان در اين نشست را فراهم کند و العربي هم به صورت کامل در خدمت اهداف قطر در آمده است.

البته گفته مي‌شود آمريکايي‌ها از مشارکت ايران در نشست ژنو به اين دليل واهمه داشتند که مقامات سياسي ايران به صورت صريح حرف‌هاي خود را مطرح کرده و با مخاطب قرار دادن طرف آمريکايي، اين کشور را به عنوان مسبب ناآرامي‌ها در سوريه معرفي و عملاً آنها را تحت فشار قرار مي‌دادند.
برچسب ها: المنار ، ایران ، ژنو ، دعوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار