شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه در چهارمین قطب صنعتی کشور یعنی شهر اراک مشغول فعالیت های تولیدی و صنعتی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنكگاران اراك؛شرکتی که بنا به ضرورت توسعه ناوگان ریلی کشور دستور ساخت آن در سال 1353 از سوی وزرات صنایع و شرکت راه آهن کشور صادر و در طول یک دهه توانست با ایجاد کارخانه و تدارک ماشین آلات و ملزومات خود در سال 1362 فصل جدیدی در صنعت ریلی کشور بگشاید. آغاز فعالیت تولیدی شرکت واگن پارس با انتقال فناوری از خارج کشور شرکت واگن پارس اراک در گام نخست فعالیت های خود به انتقال فناوری صنعت ریلی از شرکت های صاحب نام اروپایی پرداخت و توانست با انتقال فناوری شرکت wagonunion  آلمان برای ساخت واگن های باری و انتقال فناوری شرکت SGP اتریش برای تولید واگن های مسافری جای پای محکمی برای خود در صنعت ریلی کشور درست کند. این شرکت همچنین با انتقال فناوری «شرکت آستوم» توانایی تولید لوکوموتیو های خطوط اصلی و مانوری را کسب کرد. حال شرکت واگن پارس اراک توانسته با خرید فناوری ساخت واگن های مترو از کشور چین واگن های پیشرفته بین شهری مشهور به «ترن ست» از شرکت زیمنس آلمان عنوان کرد بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه را از ان خود کند. واگن پارس از مطمئن ترین و مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودروهای ریلی جهان تولیدات شرکت واگن پارس اراک از همان ابتدا مطابق استانداردهای بین المللی و uic  بوده و این شرکت در 2 دهه اخیر توانستند به عنوان یکی از مهمترین و مطمئن ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودروهای ریلی در جهان شهرت بگیرد. تولید 7 محصول متنوع در شرکت واگن پارس اراک شرکت واگن پارس اراک امروز بعد از گذشت حدود 40 دهه از فعالیت صنعتی و تولیدی خود توانایی تولید 7 محصول متنوع را دارا است. واگن های مترو ، ترن ست، لوکومتیو ، پلهای تلسکوپی ، بوژی و انواع واگن های باری و مسافری محصولات تولیدی این شرکت را شامل می شوند.
واگن پارس تنها صادرکننده خودروهای ریلی در ایران
 مدیرعامل شرکت واگن پارس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از این شرکت به عنوان تنها صادرکننده خودروهای ریلی ایران یاد کرد و گفت : شرکت واگن پارس اراک به عنوان تنها صادرکننده خودروهای ریلی در ایران توانسته در 2 دهه اخیر هزار و 924 دستگاه انواع واگن باری ، مسافری  بوژی به کشورهای مختلف صادر کند.
حسین عاشوری افزود : از مجموع هزار و 924 دستگاه واگن های صادراتی 964 دستگاه شامل 559 دستگاه واگن محل سوخت ، 360دستگاه واگن حمل گندم و 45 دستگاه واگن حمل سیمان به کشور سوریه ، 550 دستگاه واگن شامل 150 دستگاه واگن حمل مکانیزه ، 200 دستگاه واگن حمل سوخت ، 100 دستگاه واگن مسقف به کشور سودان ، 66 دستگاه واگن مسافربری به کشور بنگلادش و 164 دستگاه بوژی به کشور چین صادر شده است. توسعه فعالیت های صادراتی واگن پارس در گرو حمایت دولت مدیر عامل شرکت واگن پارس اراک در ادامه به ضرورت حمایت دولت از فعالیت های صادراتی این شرکت تاکید کرد و گفت : دولت باید با توجه به نامگذاری سال جدید با گشایش خطوط اعتبار ارزی برای واحدهای تولیدی صنعتی بستر تحقق قراردادهای بین المللی را فراهم کند. عاشوری ادامه داد : بازارهای خارجی خوبی برای فعالیت های تولیدی شرکت واگن پارس اراک در سال 90 شناسایی شدکه متاسفانه در پی عدم اختصاص خطوط اعتبار ارزی عملیاتی نشد و امید است در سال جدید قراردادهای بالقوه ما بالفعل شود. وی خاطرنشان کرد : طراحی و تولید واگن های مسافری برای کشور بنگلادش، ساخت واگن های باری و مسافری برای عراق ، ساخت واگن های باری برای کشور بوسنی و تولید مشترک برخی محصولات با الجزایر از جمله توافقات خارجی صورت گرفته در شرکت واگن پارس اراک است. متخصصان و مهندسان واگن پارس فناوری طراحی و ساخت قطار سریع السیر را در ایران بومی کردند.  مدیر عامل شرکت واگن پارس اراک در بخش دیگر سخنان خود از بومی شدن فناوری طراحی و ساخت قطار سریع السیر در ایران به همت مهندسان این شرکت خبر داد و گفت : قطار سریع السیر تهران- مشهد با سرعت 200 کیلومتر برای اولین بار توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته می شود. عاشوری افزود : در قالب فاز یک پروژه های قطار سریع السیر تهران- مشهد قراردادی فی مابین شرکت واگن پارس و شرکت خاتم الاوصیاء منعقد و طی آن 225 دستگاه واگن در 3 مدل طراحی و ساخته می شود. وی ادامه داد : واگن های مذکور در 3 مدل اتوبوسی ، 6 تحته خوابه و رستورانی طراحی و تولید می شود.
 مدیر عامل شرکت واگن پارس اراک یادآور شد : عملیات اجرایی تولید واگن های یاد شده از مهر ماه سال جاری آغاز و در یک پروسه 2 ساله اجرا خواهد شد. امسال 495 واگن در شرکت واگن پارس تولید می شود.
عاشوری دربخش دیگر سخنانش ازطراحی و تولید 495 واگن در شرکت واگن پارس اراک طی 2 سال خبر داد و گفت : این واگن ها در قالب 5 قرار داد طراحی و تولید می شوند.
 وی افزود : از مجموع 495 واگنی که طی 2 سال آینده در شرکت واگن پارس اراک طراحی و تولید می شود 225 واگن را واگن های سریع السیر قطار تهران – مشهد ، 70 واگن را واگن های مترو و 200 واگن را واگن های باری شامل می شوند.
مدیر عامل شرکت واگن پارس اراک گفت : ارزش قراردادهای مذکور بالغ بر 400 میلیارد تومان است.  /ب   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.