رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف کشاورزي به عنوان ظرفيت هاي اين بخش به حساب مي آيند که بايد وارد عرصه کار در حوزه کشاورزي شوند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، محمديان يکي از سياست هاي سازمان در سال 91 را حل مشکلات متخصصان کشاورزي جوياي کار در استان عنوان نموده و با اشاره به اقدامات سال 90 گفت : در سال گذشته جهت استفاده بهينه از آب ، نسبت به تجهیز ارضی زراعی و باغی به سیستمهای آبیاری تحت فشار اقدام گردید.

وي با اشاره به اهميت حفاظت از امکانات کشاورزي تاکيد کرد: حفظ زمين ها زراعي و باغي و حفظ آب و خاک از مهم ترين رسالت هاي سازمان است که اين امر تنها با کمک و ياري رساندن مردم و کشاورزان امکان پذير است.

محمديان با عنوان اينکه در سال 90 از آب با استفاده از روشهاي جديد آبياري و ارائه روشهای بهزراعی در مناطق مختلف ضمن نتایج مثبتی در راستای توسعه کشاورزی پایدار بدست آمده ادامه داد: اما در رابطه با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باغي و زراعي بايد اقدامات جدی به عمل آید تا اینگونه اراضی از چرخه تولید حذف نگردند.

وي در رابطه با اصلاح الگوي کشت نيز گفت: بايد توجه داشته باشيم که منابع موجود بهینه مصرف شده و در هر منطقه اي محصولي کاشت شود که متناسب و سازگار با شرايط اقليمي و میزان آب در دسترس آن منطقه است .

محمديان با بيان اينکه توليد پياز به علت مصرف آب بيشتر در سال 90 از 9500 هکتار به 5500 هکتار کاهش يافت افزود: اين مناطق به کشت گیاهان با مصرف پائین آب نظیر کلزا و گلرنگ اختصاص يافته است.

وي با اشاره به مشکلات موجود کشاورزان استان گفت: اولويت اول سازمان براي حمايت از کشاورزان خريد مستقيم و بدون واسطه محصولات از آن هاست که اين امر باعث مي شود با جلوگيري از دلالي قيمت ها ی کاذب از بين برود و ارزش افزوده محصول تولیدی افزایش یابد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان يکي ديگر از مشکلات کشاورزي را حوادث غیر مترقبه مانند تگرگ و سيل ، سرما و آتش سوزي دانست و ادامه داد: از ناحيه اين موارد هر ساله خسارت زيادي به باغ ها و اراضي وارد مي شود که اولين اقدام براي پيشگيري از اين بلاياي طبيعي پوشش بيمه محصولات کشاورزي است که در سال زراعی گذشته 53.3 درصد باغ ها و 60 درصد زمين ها کشاورزي بيمه شده اند.  

وي استفاده از تجهيزات ضد تگرگ و سرمازدگي را از اقدام ديگر براي مبارزه با بلاياي طبيعي و پيشگيري از آنها عنوان نموده و گفت: اولين دستگاه پيشگيري از سرمازدگي در شند آباد شهرستان شبستر اخيراً نصب و هم اکنون از آن استفاده مي شود و در سالجاري از محل اعتبارات حوادث غيرمترقبه استان نيزدستگاه هاي ضد تگرگ مناطق پر خطر استفاده خواهد شد.

 رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان يکي از عوامل اثر بخش در کشاورزي را بسته بندي دانست و گفت: بسته بندي و فرآوري محصولات کشاورزي يکي از مهمترين راهکارها درپيشرفت کشاورزي است و در استان آذربايجان شرقي حدود 300 مرکزبسته بندي و فرآوري داريم ولي اين بسته بندي ها درحد رضايت مصرف کنندگان نيست و رقابت براي صادرات نيست.

وي با بيان اينکه در سال گذشته براي رونق اين صنعت اولين همايش بسته بندي برگزار شد ادامه داد: هدف از برگزاري اين همايش بالارفتن کيفيت محصول بودو بايد بگويم بسته بندي مناسب بايد داراي سه اصل اساسي باشد که اين سه اصل شامل بالابردن ماندگاري محصول،حفظ کيفيت محصول وشناسنامه داربودن محصول است که اطمينان خريدارراکسب ميکند.

محمديان به برنامه هاي سازمان در سال جاري اشاره کرد و گفت : يکي از دغدغه هاي اساسي سازمان درياچه اروميه است زيرا اولين عامل در پسروي درياچه نابودي زمينهاي کشاورزي اطراف محسوب مي شودسازمان در سال جديد با همکاري شوراي اسلامي استان براي احياي درياچه اروميه اقدامات لازم را در حیطه وظایف سازمانی خود انجام مي دهد.

وي بابيان اينکه اقدامات ديگري در بخش دامداري انجام داده ايم ادامه داد: از جمله آن مي توان به احداث گاوداري10هزار راسي شيري درشهرستان سراب با ظرفيت20 هزار تن شير درسال و با اشتغالزايي براي250 نفر، تاسيس مکاني براي نگه داري از10هزار راس بزشيري در شهرستان بستان آباد، تاسيس يک مرغداري 5.2 ميليون قطعه اي در شهرستان شبستر اشاره کرد.

محمديان با بيان اينکه از نظر محصولاتي دامي کمبود نداريم اظهار داشت: از توليدات شير و مرغ و تخم مرغ مشکلي نداريم و در اين سال سعي مي کنيم قيمت نهاد ه های دامي( جو، سويا و ذرت ) را به قيمت قبلي بازگردانيم.

وي در پايان با اشاره به پتانسیل بالای فارغ التحصيلان رشته کشاورزي در استان گفت: فارغ التحصيلان اين رشته به عنوان نیروهای جوان و توانمند دربخش کشاورزي شناخته مي شوند و اين افراد بايد وارد چرخه کشاورزي شوند ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.