رئیس علمی همایش ارومیه، نوزدهمین شهر ایرانی گفت: «نسخه آذربایجان شناسی» به منظور ارائه اثر فاخر در همایش «ارومیه نوزدهمین شهر ایرانی» به زیر چاپ می‌رود.

ابراهیم فتح‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، اظهار داشت: کتاب «نسخه آذربایجان شناسی» برای نخستین بار و برای ارائه در همایش «ارومیه نوزدهمین شهر ایرانی» به زیر چاپ می‌رود.

وی با اشاره به مشخصات این کتاب تصریح کرد: کتاب مذکور دارای شش هزار مشخصه در مورد آذربایجان است که از کتاب‌ها و نشریات گوناگون در زمان‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

فتح‌اللهی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مطالب گردآوری شده در این کتاب مختص شهر ارومیه است، خاطرنشان کرد: سه هزار و 500 مورد از مطالب گردآوری شده در این زمینه مربوط به شهر ارومیه است.

وی در ارتباط با ویژگی‌ منحصر به فرد شهر ارومیه گفت: ارومیه ویژگی‌هایی دارد که نسبت به 18 شهر معرفی شده قبلی ممتاز و متمایز است و این نکته‌ای است که در همایش به آن تصریح خواهد شد.

فتح‌اللهی اظهار داشت: ارومیه الگویی موفق از زندگی مسالمت‌آمیز اقوام، ادیان، مذاهب و نژادهای مختلف است و این روش زندگی در سده‌ها و هزاره‌های تاریخی این شهر ریشه دارد و هم‌اینک ارومیه تابلویی از یک تمدن فاخر، زنده و پویا است.

وی تصریح کرد: ارومیه این امتیاز را دارد که به دلیل خاک حاصلخیز و منابع آبی فراوان و هوای مطبوع به همراه مردمانی با اخلاق لطیف و انسانی که به مهمان‌نوازی شهر هستند نماینده تمدنی متعالی در جهان است.

فتح‌اللهی ادامه داد: پیشنهاد معرفی ارومیه به عنوان شهر تاریخی کشور از سوی معاونت امور سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی مطرح شده بود که ارومیه از سوی فرهنگستان هنر نیز به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی موافقت شد.

وی با بیان اینکه ارائه برنامه‌ای اثربخش، کامل و ماندگار برای آشنایی بیشتر نسل جوان از پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر ارومیه به فرهنگستان هنر کشور پیشنهاد شده است، گفت: معرفی رسمی ارومیه به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی کشور با برپایی یک برنامه فرهنگی باشکوه با حضور اساتید و اندیشمندان سراسر کشور برگزار می‌شود./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.