رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، گفت :ایران در جایگاه بیستم تولید علم جهان قرار گرفت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس؛جعفر مهراد افزود : ایران با تولید 8201 مدرک علمی یک ممیز 904 هزارم درصد سهم از تولید علم دنیا، جایگاه بیستم جهان را در آمار isi کسب کرده است.
وی آخرین آمار تولید علم ایران در 5 ماه اول سال 2012 میلادی را بر اساس پایگاه
ISI اعلام کرد و گفت: دراین مدت چین با تولید 66 هزارو 301 مدرک در جایگاه اول تولید علم جهان نشسته و 74ممیز 15درصد از تولیدات علمی جهان را تا این زمان به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری،افزود: در بین 10 کشور اول تولید کننده علم جهان یک کشور دیگر از آسیا یعنی با تولید 27422 مدرک(51و 6 درصد از کل تولیدات) رتبه 5 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.
به گفته مهراد رتبه های دوم تا دهم به ترتیب به آمریکا ، انگلستان ، آلمان ، ژاپن ، فرانسه، کانادا، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا اختصاص دارد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، درباره جایگاه ایران افزود : کشورهای بسیار توسعه یافته ای مانند نروژ و فنلاند به مراتب با فاصله بیشتری از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند به طوری که این دو کشور به ترتیب در رده های بیستم و سی ام تولید علم جهان نشسته اند.
مهراد گفت : نکته حائز اهمیت در این بخش از تولیدات علمی ایران و سایر کشورهای جهان آن است که گرچه ایران در 5 ماه اول سال 2012 میلادی تنها 8021 مدرک تولید کرده، اما باید توجه داشته باشیم که میزان تولیدات علمی ایران در سال های 2006 و 2007 رقمی در حدود 8 تا 9 هزار مدرک است.
وی افزود : مقایسه این دو آمار نشان می دهد که ایران در ین 5 سال بر اثر سیاست های موثر و اثربخش دولت و توجه ویژه وزارت علوم و وزارت بهداشت در تشویق دانشمندان به نشر آثار علمی بیشتر خاصه مرتبط با تولیدات علمی کاربردی گام های بزرگی برداشته که آثار این سیاست ها را در آمارهایی که ارائه شده به وضوح مشاهده می کنیم.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با اشاره به اینکه تا چند سال اخیر سهم دانشمندان جمهوری اسلامی ایران در عرصه تولیدات علمی رقمی برابر با یک درصد از کل تولیدات علم جهان بوده است ، گفت : در حالیکه اکنون در عرض 5 ماه اول سال میلادی رقم مزبور به 904و1 درصد بالغ شده است.
مهراد افزود : این رقم فقط بخشی از تولیدات دانشمندان و پژوهشگران ایران است که مقالات خود را در نشریات معتبر بین المللی منتشر می کنندوسهم دیگر این دانشمندان در تولید مقالات علمی به زبان فارسی است که آن نیز در نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی به چاپ می رسند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت : محاسبه تولیدات علمی فارسی با استفاده از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (
ISC) صورت می گیرد و این پایگاه مسئول ثبت و نمایه سازی نشریات معتبر علمی کشور است.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (
ISC) شبکه اطلاع رسانی علمی است که راهبری مناسب و نظارت بر وضع انتشارات علمی ، برنامه ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی ، ارزش گذاری کمی، کیفی ، رتبه بندی مجلات و سایر تولیدات علمی و ثبت در فهرست ISC از مهمترین وظایف آن است ./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.