دكل حفاري مارين يك امكان جابجايي طول 25 متر و عرض 9 متر و قابليت حفاري 15 حلقه چاه بدون جابجايي و تغيير در مكان استقرار را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سعيد حافظي مدير عامل شركت توسعه پترو ايران در نشست خبري پيش از ظهر امروز با بيان اين مطلب گفت: همزمان با عيد سعيد مبعث دو رويداد مهم در كشور به وقوع پيوست يكي از آنها به آب انداختن زير سازه در سكوي ميدان نفتي فروزان به وزن 4000 تن و ديگري ورود دكل حفاري مارين يك به آب هاي هميشه خليج فارس بود.
وي تصريح كرد: هدف از تامين اين دكل ها و اجراي اين طرح با ايجاد زير ساخت ها جهت دور زدن تحريم ها و كمبودها بوده است كه در اين راستا اقدام به تامين دكل كرديم.
اين دكل امروز در محل سكوي لايه نفتي پارس جنوبي استقرار مي يابد و بعد از انجام برنامه هاي آزمايشي و تست ده روز ديگر عمليات حفاري در ميدان پارس جنوبي آغاز مي شود.
حافظي اظهار داشت: اين فعاليت ها در حالي صورت مي گيرد كه جوامع بين المللي با محدوديت هاي مختلف قصدجلوگيري از توسعه م م ميادين نفت و گاز در كشورمان را دارند در حال حاضر دكل تامين شده فعلي را در اختيار توسعه ميدان نفتي پارس جنوبي قرار داده ايم.توو توسعه ميادين نفتي در سه بخش حفاري، توليد و انتقال شكل مي گيرد و لازمه آن در بخش اول داشتن دكل بوده و در بخش دوم تامين امكان فراورش است كه براي آن پيش بيني تامين كشتي fpso شده است.
وي گفت: ميزان نفت در جاي لايه نفتي پارس جنوبي به مراتب بيشتر از پيش بيني اوليه است و پس از انجام تاييدات لازم ميزان آن توسط مقام عالي وزرات به اطلاع عموم خواهد رسيد به مراتب بيشتر است.
حافظي اظهار داشت: اين دكل از نوع داراي كنترل هاي هوشمند و پيشرفته بوده و از اين لحاظ در حال حاضر در ميان دكل هاي موجود در آب در آب هاي كشور منحصر به فرد محسوب مي شود.
بخش حفاري اين دكل امكان جابجايي طول 25 متر و با جابجايي عرض 9 متر قابليت حفاري 15 حلقه چاه بدون جابجايي و تغيير در مكان استقرار از خود دكل را دارد.
وي به ويژگي هاي اين دكل اشاره كرد و افزود: وزن خالص اين دستگاه عظيم بالغ بر 9 هزار تن است و در اغلب مناطق حوزه فلات قاره در خليج فارس تا عمق 300 فوت را دارد همچنين با برخورداري از امكانات پيشرفته براي حفاري چاه هاي نفت گاز تا عمق 7 هزار متر را دارد.
همچنين امكانات لازم براي استقرار اقامت 110 نفر پرسنل كه بايد عمليات اين دكل را انجام دهند دارا مي باشد.
مدير كل شركت توسعه پترو ايران تاكيد كرد: اين دستگاه حفاري از سه دستگاه پمپ سيمان از نوع 2 هزار اسب بخار برخوردار است.
وي در ادامه به جكت ميدان فروزان FZ-A ساخت نصب زير سازي سكوي ميدان فروزان در قالب قرارداد، منابع داخلي از سوي شركت نفت فلات قاره و پترو ايران در ارديبهشت 89 آغاز شده و بزرگترين زير سازه هاي ساخته شده در منطقه خليج فارس است كه داراي 4 هزار تن تن وزن است.
حافظي ادامه داد: وزن و ابعاد اصلي آن 36×36 متر در ارتفاع 55 متر است كه بالغ بر 140 كيلومتر جوشكاري انجام شده است.
وي اظهار داشت: اين جكت در 11 مرحله طراحي شده و بخش زيادي انجام فعاليت مربوط به نصب صورت گرفته و تا 10 روز ديگر عمليات نصب سكو به پايان مي رسد.
در اجراي پروژه توسعه ميدان فروزان شركت پترو ايران عمليات لوله گذاري به طول 52 كيلومتر و لوله هاي انتقال به خارك 102 كيلومتر را به اتمام رسانده است و در صورت تكميل و نصب سازه سكوهاي اين ميدان توليد از آن به ميزان 60 هزار بشكه روز افزايش مي يابد  و در مجموع به صد هزار بشكه در روز ارتقا پيدا مي كند.
وي خاطر نشان كرد: الان صنعت نفت نياز به توليد نفت و گاز دارد و با فراهم كردن توليد و توسعه ميادين صورت مي گيرد و شركت پترو ايرا  ايران در هر دو زمينه تجربه لازم را دارد.
حافظي يادآور شد: شركت پترو ايران در سال 1375 به عنوان اولين پيمانكار حرفه اي در صنايع نفت و گاز كشور تاسيس شد و هدف از آن فراهم نمودن امكان توسعه ميادين نفت و گاز با اتكا به توان داخلي و رسيدن به سطح استانداردهاي بين المللي و در تراز شركت هاي بين المللي بوده است و اين شركت جز معدود شركت هاي پيمانكار داخلي است كه به صورت حرفه اي، تجربه توسعه ميادين را به صورت يكپارچه دارا مي باشد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار