ابوالحسن خليلي دبير كل كانون انجمنهاي صنفي صنايع غذايي در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، از افزايش 70 درصدي صادرات در اين بخش خبر داد و گفت:با توجه به مزيتهاي نيروي انساني، فناوري، ماشينآلات، بازار ملي و منطقهاي 500 ميليون نفري، از ظرفيتهاي خوبي براي صادرات محصولات صنايع غذايي برخوردار است.
وي افزود: صادرات محصولات صنايع غذايي از سال 1382 كه 250 دلار بوده روند رو به رشد داشته و از 900 ميليون دلار در سال 89 با 70 درصد افزايش به بيش از يك ميليارد و پانصد ميليون دلار در سال جهاد اقتصادي (سال گذشته) رسيد.
خليلي به تنوع كمي و كيفي محصولات غذايي ايران و توجه به بازارهاي منطقه اي اشاره كرد و اظهار داشت:تا سال 89 شيريني و شكلات دو محصول با رتبه برتر صادرات صنايع غذايي بودند كه در سال 1390 گوي سبقت و رتبه نخست را صنايع لبني با 542 ميليون دلار از آن خود كرد و صادرات شكلات هم به بيش از 467 ميليون دلار رسيد.
وي با اشاره به استفاده از ظرفيت بازار كشورهاي منطقه گفت: قطر هم در كنار ديگر مناطق مورد توجه ايران است و در بلند مدت به دنبال پايداري، استمردار صادرات و گسترش بازارهاي فرامنطقهاي در مناطقي مثل آفريقا هستيم.
دبير انجمنهاي صنفي صنايع غذايي از ا فزايش صادرات محصولات صنايع غذايي به عراق خبر داد و گفت:تركيه به دليل تبليغات وسيع،حمايت دولتي و روان بودن صادرات رقيب جدي ايران است. /عب