معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر گفت: با هدف حفظ منابع آبی کشت شالی مکانیزه در 130 هکتار از اراضی شهرستان آزادشهر انجام می شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  حسین گلچین صبح امروز در بازدید اتفاق کارشناسان ناظر کشت شالی جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر از بانک نشا شالی شهرستان آزادشهر اظهار داشت: کشت محصول شالی در استان گلستان به خاطر مصرف بالایی آب از سوی کارشناسان و مسئولان کشاورزی به هیچ وجه توصیه نمی شود اما کشت مکانیزه که درصد قابل توجهی از مصرف آب را کاهش و در رشد کیفی و کمی محصول و کاهش هزینه‎های کاشت، داشت و برداشت هم تاثیر مثبت و خوبی دارد به صورت آزمایشی در 130 هکتار از اراضی شهرستان آزادشهر انجام می‎شود.

در این خصوص مدیر عامل شرکت شاخه زیتون شهرستان آزادشهر که مجری این طرح است گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‎ایم تا با استفاده از کشاورزی علمی و مکانیزه به افزایش باردهی محصول و بالابردن سطح کیفی آن کمکی کرده باشیم.

حمیده میرزائی خاطرنشان کرد: در این نوع کشت کشاورز می‎تواند با بهره‎گیری از نیروی انسانی کمتر و با صرف هزینه پایین‎تر به محصول بهتری برسد و در کاهش هزینه‎های مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت صرفه‎جویی کند.

وی اضافه کرد: عملیات بخش اولیه کار که شامل بانک نشا است در شهر دلند انجام می‎شود و بذر اصلاح شده با استفاده از خاک مرغوب و کنترل شده محصول را برای کشت آماده می‎کند و بعد از اینکه تخم آماده نشا شد به وسیله سینی‎های مخصوص در اختیار کشاورزانی که با شرکت قرار دارند قرار می‎گیرد و با استفاده از ماشین مخصوص نشا که دو دستگاه از آن توسط شرکت خریداری شده عملیات نشا انجام می‎شود.

میرزائی که خود از ناظران کشت شالی است گفت: کارشناسان شرکت بعد از عملیات کاشت با هماهنگی کشاورزان در نوبت‎های مختلف از محصول بازدید می‎کنند و با توجه به شرایطی که دارد دستور استفاده از کود و سموم دفع آفات نباتی را صادر می‎کنند.

وی با اشاره به آتش زدن سفال‎های گندم توسط بعضی از کشاورزان که به منظور آماده‎سازی زمین برای کشت دوم صورت می‎گیرد خاطرنشان کرد: آتش زدن سفال‎های گندم ضمن وارد کردن صدمات بسیار به زمین‎های کشاورزی در رشد کمی و کیفی محصول در سال‎های بعد تاثیر مستقیم دارد برای همین کشاورزان ضمن پرهیز از این اقدام، عملیات مربوط به آماده‎سازی زمین را بر روی همان سفال‎های گندم انجام دهند.

دیگر عضو شرکت شاخه زیتون شهرستان آزادشهر گفت: برای کشت این محصول با مشکلات زیادی از جمله نداشتن محل احداث بانک نشا، عدم همکاری کشاورزان، عدم حمایت و همکاری بعضی از مسئولان بخشی روبرو بودیم.

مهین پودینه اضافه کرد: خوشبختانه جمعی از کشاورزان با حضور در کلاس‎های آموزش و ترویجی که با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی آزادشهر برگزار شد این نوع کشت را تجربه کنند.

وی ادامه داد: زمینی در شهرک صنعتی شهرستان آزادشهر تهیه شد تا در آینده نزدیک بانک نشا با امکاناتی کامل‎تر در این منطقه راه‎اندازی شود.

وی ادامه داد: کشت مکانیزه شالی در حفظ منابع آبی بسیار موثر و از لحاظ کیفی هم خوب است و برای کشاورزان توجیه اقتصادی خوبی دارد.

گلثوم سخن‎لطیف دیگر عضو شرکت شاخه زیتون شهرستان آزادشهر از مسئولان بانک‎های شهرستان آزادشهر خواست با توجه به اینکه این نوع کشت برای کشاورزان ناشناخته و همراه کردن کشاورزان برای استفاده از این نوع کشت نیاز به زمان زیادی دارد در بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی با شرکت همکاری داشته باشند./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.