بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها، بافت های فرسوده و قدیمی شهر دماوند رفع خطر می شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن  بافت فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می شود كه به دلیل فرسودگی كالبدی، برخوردار نبودن مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات، خدمات و زیر ساختهای شهری آسیب پذیر است و ارزش مكانی، محیطی و اقتصادی بسیار كمی دارد.

این بافتها به دلیل فقر ساكنان و مالكان آنها امكان نوسازی خود به خودی را نداشته و در كنار آن نیز مشكلات را برای مبلمان شهری ایجاد می كند،اما به لحاظ كارشناسی بافت فرسوده افزون بر این شاخص‌ها، از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز دچار مشكل است.

شهر دماوند یكی از شهرهای قدیمی و تاریخی استان تهران محسوب می شود كه با بناهای فرسوده و بافت‌های قدیمی بسیاری مواجه است و روز به روز نیز از استحكام بناها كاسته و به مرور زمان نیز خطر آفرین تر می شوند.

در محلات قدیمی دماوند بناهای فرسوده ای وجود دارد كه در كنار خطرآفرین بودن، از زیبایی شهر نیز كاسته و حتی در مواردی از نظر امنیت اجتماعی موجب ناامنی شهروندان را نیز فراهم می كند.

یكی از این بناهای فرسوده، یك واحد ساختمان قدیمی در محله چالكاء دماوند بود كه مدتی با تخریب شدن بخش هایی از بنا خطراتی را ایجاد كرده كه با همت دادگستری شهرستان، شهرداری دماوند، نیروی انتظامی و دیگر مسئولان شهری و شهرستانی این مهم مرتفع گردید.

یكی از اهالی محله چالكاء شهر دماوند در گفت وگو با در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در این خصوص گفت: ساكنان كوچه شهید 'حاج احمدی' واقع در محله چالكاء و در مجاورت یك باب خانه متروكه و قدیمی كه دارای بافت فرسوده ایی بود با مشكلات بسیاری از نظر خطرات احتمالی مواجه بودند كه با همكاری و مساعدت شهرداری دماوند و نیروی انتظامی شهرستان این مهم مرتفع گردید.

وی تصریح كرد: بخش هایی از این بنای قدیمی كه طی چند ماه اخیر بخش دیگری از آن تخریب شد، بخش دیگر كه در مجاورت خیابان عمومی محله نیز بود تخریب شد كه مسئولان شهرداری نسبت به خاكبرداری آن سریعا اقدام كردند.

این شهروند دماوندی با بیان اینكه بخش های دیگر این بنا در حال تخریب است، بیان داشت: تخریب ناگهانی بنا برای شهروندان و ساكنان محل نگران كننده است كه با همت مسئولان شهرستان كه در این مهم مشاركت داشتند با تخریب و رفع خطر كامل بنا از هر گونه خطر احتمالی جلوگیری شد.

شهردار دماوند نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: با عنایت به وضعیت خطرناك یك واحد ساختمان قدیمی واقع در دماوند -محله چالكاء- و احتمال ریزش دیوارهای آن بر سر عابرین و بروز خسارات جانی و مالی برای شهروندان، اقدام به تخریب این بنای فرسوده شد.

مرتضی همتی' با بیان اینكه این اقدام بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها نسبت به رفع خطر از بناهای فرسوده صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: شهر دماوند با داشتن قدمتی طولانی، دارای بناها و بافت های فرسوده ایی است كه ضرورت دارد هر چه سریع تر بافت های فرسوده در شهر تخریب شود.

این مسئول تصریح كرد: وجود این بافت های فرسوده علاوه بر داشتن خطرات بسیار، از زیبایی چهره شهر می كاهد كه اقدام در جهت حسن اجرای قانون می تواند بسیاری از موضوعات مورد توجه در مبلمان شهری را فراهم آورد.

وی افزود: بسیاری از این بافت های فرسوده در محلاتی قدیمی و غیراستاندارد از لحاظ وسعت، بنا شده است كه در صورت حوادث طبیعی نیروهای امداد و آتش نشانی برای امدادرسانی دچار مشكل خواهند شد كه با رفع خطر قبل از هر گونه حوادث احتمالی می توان بسیاری از مشكلات را پیش گیری كرد.

شهردار دماوند با اشاره به بازدیدهای محله محوری در سطح شهر و رسیدگی به درخواست های به حق مردم در خصوص تخریب بافت های فرسوده، اظهار داشت: شهرداری دماوند با ایجاد تمهیدات لازم و برنامه ریزی های كوتاه مدت و بلند مدت به منظور رفع بافت های فرسوده در این منطقه اقدام نموده است ./س  


برچسب ها: بافت فرسوده ، خطر ، دماوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.