کاخ سفيد با اذعان رسمي براي نخستين بار درمورد اينکه آمريکا حملاتي مرگبار را در يمن و سومالي انجام مي دهد ، جنگ ضد تروريسم مخفيانه خود را عليه شورشيان القاعده در اين دو کشور علني کرد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ کاخ سفيد در گزارش 6 ماهه خود به کنگره درباره عمليات ضد ترويسم آمريکا در خارج از کشور که روز جمعه ارائه شد ، به چيزي اشاره کرده که سالهاست گزارش مي شود اما دولت آمريکا هرگز به آن اذعان نکرده و آن « اقدام مستقيم » ارتش آمريکا عليه اعضاي القاعده و گروه هاي وابسته به آن در يمن و سومالي است .

در اين گزارش به جزئيات اشاره نشده اما « اقدام مستقيم » واژه اي نظامي است که به يک مجموعه حملات مرگبار اشاره دارد و درمورد يمن و سومالي شامل استفاده از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين است . بااين حال در گزارش کاخ سفيد به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا اشاره نشده است .

اين گزارش به عمليات ارتش آمريکا ازجمله عمليات ويژه نيروهاي آمريکايي مربوط مي شود و نه اقدامات سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ( سيا ) .

جرج ليتل دبير مطبوعاتي وزارت دفاع آمريکا ( پنتاگون ) پس از انتشار اين گزارش گفت : « ما در همه موارد بر اعضاي القاعده و گروه هاي وابسته به آن متمرکز بوده ايم که تهديدي مستقيم براي آمريکا و منافع  ملي ما بوده است . »

در اين گزارش به جزئيات مربوط به هيچکدام از عمليات نظامي آمريکا در يمن يا سومالي اشاره نشده و صرفا نوعي اذعان به انجام شدن حملاتي عليه شورشيان القاعده در اين دو کشور است .
دولت آمريکا به کشتن مظنونان تروريسم در خارج از کشور اذعان دارد اما واشنگتن درعين حال به استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين در چنين عملياتي اشاره نمي کند .
ارتش آمريکا و سيا هرکدام ناوگان هواپيماهاي بدون سرنشين خاص خودشان را دارند .
اين تصميم باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در علني کردن اقدامات ضد تروريسم در سومالي و يمن مي تواند به معني افزايش اقدامات نظامي آمريکا در خارج از اين کشور باشد و به معني هيچگونه تغيير در شدت حملات عليه القاعده يا تغيير ساختار اين حملات نخواهد بود .

اقدام قبلي آمريکا در شفاف سازي درمورد چنين حملاتي ماه آوريل انجام شد يعني زماني که جان برنان رئيس بخش ضد تروريسم کاخ سفيد براي نخستين بار و بطور رسمي تاييد کرد آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين عليه تروريست ها استفاده مي کند اما به کشورهايي که از اين حملات عليه آنها استفاده مي شود اشاره نکرد .

اين اطلاعات جديد در گزارش روز جمعه کاخ سفيد دربحبوحه اعتراض برخي نمايندگان کنگره درمورد علني شدن چنين اطلاعاتي در رسانه هاي خبري منتشر شد . آنها مي گويند هدف کاخ سفيد از انتشار چنين اطلاعاتي افزايش شانس اوباما در انتخابات رياست جمهوري آينده آمريکاست . اين درحالي است که اوباما چنين اتهاماتي را تکذيب کرده است .

3 مقام دولت آمريکا در مصاحبه با اسوشيتدپرس در مورد علني شدن عمليات ضد تروريسم ارتش آمريکا در يمن و سومالي گفتند اوباما معتقد است اکنون زمان آن فرا رسيده است تا اين اطلاعات علني شود زيرا آمريکا روابطي نزديکتر را با دولت يمن برقرار کرده و همچنين خواستار حذف عناصر اسلامگرا در سومالي است.
اين مقامات افزودند : کاخ سفيد درحال بررسي اعلام جزئيات بيشتر درباره اين حملات در گزارش آينده خود به کنگره است.

در گزارش 6 ماهه قبلي کاخ سفيد به کنگره که 15 دسامبر سال 2011 ارائه شد به يمن يا سومالي اشاره نشده بود . در گزارش  قبلي تنها آمده بود آمريکا در ارتباط با اقدامات خود عليه شورشيان القاعده ، با شرکاي خود همکاري مي کند .

اما گزارش روز جمعه شفاف تر بود بطوريکه در آن آمده است ارتش آمريکا درحال مقابله با تهديد تروريستي القاعده و عناصر وابسته به آن مانند گروه الشاب در سومالي است و همچنين شورشيان القاعده در يمن است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار