وزير آموزش و پرورش گفت: اجراي طرح قبولي دانش آموزان در اول دبيرستان و پاس کردن دروس رد شده در زمان بعدي، قبولي در دبيرستان را سخت تر کرده است.


به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ حاجي بابايي درحاشيه مراسم کلنگ زني پروژه بزرگ آموزشي هنزا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اجراي طرح قبولي در مقطع اول دبيرستان و اينکه برخي از رسانه ها از اين طرح به عنوان طرح فله اي قبولي دانش آموزان ياد مي کنند اظهار داشت: مقطع اول دبيرستان مثل دانشگاه سالي واحدي است و اگر فردي در دانشگاه 20 واحد را بگيرد و در 16واحد آن نمره قبولي کسب کند و در 4واحد ديگر رد شود آيا بايد سال بعد 20 واحد دوباره بخواند؟

حاجي بابايي ادامه داد: درحال حاضر در دوم دبيرستان اگر يک دانش آموزي در 5 درس قبول نشود به سوم دبيرستان مي رود و اگر در سوم دبيرستان نيز در 2 يا 3 درس مردود شود به چهارم دبيرستان راه پيدا مي کند و اين فرد در طول زمان هاي بعدي واحدها را پاس مي کند.
ما نيز با اين طرح اعلام کرديم که مقطع اول دبيرستان نيز مانند دوم و سوم بشود.

وزير آموزش و پرورش افزود: اين طرح قبولي در دوران دبيرستان را سخت تر کرد يعني هر دانش آموزي که در اول دبيرستان دو نمره 7 را کسب مي کرد و به سطح بالاتري مي رفت درحال حاضر ديگر نمره 7 قابل قبول نيست و بايد حتما نمره 10 را بگيرد.

وي تصريح کرد: هر دانش آموزي که نمره 10 را کسب کند واحد خود را پاس کرده و هر دانش آموزي که زير نمره 10 بگيرد بايد مجددا آن واحد را در طول زمان هاي بعدي پاس کند.

وزير آموزش و پرورش درخصوص مقطع اول دبستان نيز گفت: در اول تا سوم دبستان توصيفي و تعدادي از دروس نيز در چهارم و پنجم دبستان به صورت آزمايشي است اما در بقيه دروس کسب نمره براي دانش آموز الزامي است.

در ادامه حاجي بابايي درخصوص پروژه بزرگ آموزشي هنزا اظهار داشت: يکي از اهالي اين روستا قصد ايجاد يک مجتمع آموزشي و فرهنگي در اين منطقه را دارد که اين طرح 25هزار متر مربع زيربنا دارد و بعنوان يک اردوگاه ملي نيز خواهد بود.

وي افزود: آنچه که مهم تر است احداث 33 مجتمع در استان هاي ديگر کشور توسط اين فرد خير است که هر مجتمعي حدود 900 دانش اموز بي بضاعت و نخبه را جذب مي کند.

وزيرآموزش وپرورش ادامه داد: در 25 خرداد ماه کلنگ اين مجتمع را زديم و قرار است تا اول مهر ماه سال آتي فاز اول اين طرح افتتاح شود و دانش آموزان بتوانند در اين مجتمع درس بخوانند.

حاجي بابايي گفت: درطول انقلاب اسلامي 16هزار مدرسه و 90 هزار کلاس توسط خيرين ساخته شده اما اين گام بعنوان گام آخر نيست و خيرين بزرگي در کشور وجود دارند که 70 مدرسه در سطح کشور ساخته اند.

وي تصريح کرد: 480 همايش و جشنواره هاي مدرسه سازي را در سطح کشور برگزار کرديم و به زودي همايش بزرگي را در ترکيه نيز خواهيم داشت.

وزيرآموزش و پرورش تأکيد کرد: امروز مدرسه سازي در اوج خود قرار گرفته و ملت بزرگ ايران نگاهي برآمده از توجه به آخرت را دارند و در هيچ جاي دنيا به اين ميزان نگاه به ديگران وجود ندارد.

حاجي بابايي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر حمايت هاي وزارت آموزش و پرورش از بنياد هاشمي نژاد که 33طرح بزرگ را در کشور اجرا خواهد کرد اظهار داشت: نظام تعليم و تربيت درجمهوري اسلامي تعريف مشخصي دارد و مدارسي که در کشور ساخته مي شود در چهارچوب نظام آموزش و پرورش کشور قرار دارند.

وي ادامه داد: اين مدارس قوانين و مقررات آموزش و پرورش را دارند اما حمايت هاي وزارت آموزش و پرورش از خيرين داراي تفاوت هايي است ولي در اين طرح با توجه به اينکه تمامي حمايت مالي را فرد خير انجام مي دهد وزارت آموزش و پرورش تمامي تلاش خود را در جهت برنامه ريزي هاي آموزشي براي اين مجموعه ها بکار خواهد گرفت.

حاجي بابايي در پاسخ به سوالي درباره اجراي طرح مشاور مذهبي در مدارس کرمان که توسط خواهران طلبه اجرا مي شود و حمايت هاي اين وزارت خانه در سطح کلان کشوري از اين طرح گفت: آموزش و پرورش نوين حول محور مشاوره است.

وي ادامه داد: درجامعه فرهنگي امروز ما با وجود پيچيدگي ها، مشاوره در مدرسه همانند اکسيژن است و اگر امروز در مدرسه اي مشاوره نداريم درآنجا با مشکل مواجه هستيم.

حاجي بابايي گفت: همه مدارس ما بايد مشاوره داشته باشند و اصلا مشاوره غيرديني در مدارس نداريم.

حاجي بابايي اظهار داشت: مشاوره اي که مبتني بر قرآن، اديان الهي و برگرفته از راه کارها و تجربه هاي بصري باشد مي تواند بعنوان بهترين مشاوره محسوب شود.

* لزوم ايجاد 60 هزار مركز مشاوره در مدارس كشور
وي افزود: يکي از کارهاي کليدي و اساسي ما، براي تحول بنيادين در آموزش و پرورش، مشاوره است و بايد در مدارس تقويت شود به همين دليل در طول دو سال گذشته تعداد مشاورين را از 10 هزار به 23 هزار رسانديم که بايد اين تعداد به 60 هزار مشاوره در سطح کشور برسد تا از اين طريق بتوانيم بگوييم که درسطح کشور ما از نظر مشاوره تکميل و قوي هستيم.

وزيرآموزش و پرورش درپاسخ به سوال خبرنگاري درباره مدارس کپري سطح استان کرمان گفت: ابتدا بايد تعريف مشخصي از کپري را ارائه دهيم ازنظرما کپري به معني اين است که آن مدرسه استاندارد نباشد.

وي ادامه داد: اگر اين مدرسه غيراستاندارد در روستا باشد اسم آن را کپري مي گويم و اگر درشهر تهران باشد آن را کلنگي مي گوييم.

حاجي بابايي افزود: در شهر تهران مدارسي داريم که اگر به آن مدرسه ورود پيدا کنيد ناراحت مي شويد که چرا اين مدرسه در پايتخت است.

وزيرآموزش و پرورش تصريح کرد: گاهي اوقات در يک روستايي مدرسه اي وجود دارد که اهالي آن روستا مايل نيستند درآنجا درس بخوانند و ما بايد اين را جبران کنيم و اجازه نمي دهيم که در جايي دانش آموزي داراي مشکل باشد.

وي گفت: در بعضي از مناطق کشور نياز است که مدرسه با محيط متناسب باشد و فکر نمي کنم که در طول 33 سال گذشته به اندازه 5 الي 6سال اخير در کرمان مدرسه ساخته شده باشد هرچند کارهاي فراواني هم انجام شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار