برای نخستین بار دو دکل در لایه نفتی مستقر شده و حفاری را انجام می دهد و این کار در کشور بی سابقه و در دنیا نمونه ای ندارد.

موسی سوری مدیر عامل پایانه های نفت و گاز پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  با بیان این مطلب گفت: دو دکل حفاری از سوی شرکت های گلوبال پتروتک و شرکت پترو ایران برای انجام حفاری در بخش های مشترک و غیرمشترک لایه نفتی پارس جنوبی  مستقر می شود و قرار است حدود 6 کیلو متر حفاری افقی 2 چاه توصیفی 47 روزه بزند میزان پتانسیل تولیدی، میزان نفت در جای و میزان ثروت کشور در لایه های نفتی را ارزیابی کند و سپس براساس آن طراحی صنعتی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: این دو دکل وارد کشور شده و امروز مصادف با 25 خرداد سال 89 این دو دکل  در لایه های نفتی استقرار یافت تا پایان سال جاری حفاری چاه ها تکمیل شده تا شاهد تولید نفت خام از لایه های نفتی در کشور باشیم.
سوری اضافه کرد: در بخش لایه های مشترک دو چاه توصیفی حفاری شده تا بخش تولید را توسعه بخشیم.
 مدیر عامل پایانه های نفت پارس جنوبی تاکید کرد: قرارداد حفاری 2 حلقه چاه توصیفی - توسعه ای و ارزیابی توان تولید لایه های نفتی میدان پارس جنوبی دی ماه سال 1390 میان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت گلوبال پتروتک به امضا رسید و هم اکنون ارزیابی پتانسیل تولیدی در نوار مرزی موسوم به نواحی غیرمشترک شامل، A2, B, C وحفاری دو حلقه چاه توصیفی توسعه ای به طول 6 هزار متر در دست اقدام است.
وی ادامه داد: پس از امضا این قرارداد قرار شد دستگاه حفاری ویژه ای برای حفاری افقی در زمان حداکثر 90 روز، پس از تایید کارفرما در محل مستقر می شود و با انجام حفاری چاه های توصیفی میزان نفت درجا، پتانسیل بهره دهی چاه ها و نوع نفت به طور دقیق مشخص همچنین با جمع آوری اطلاعات جدید و به روز رسانی مدل های مخزنی، ابهام های موجود در زمینه نفت درجا و ظرفیت بهره دهی چاه ها تا حد امکان برطرف خواهد شد.
سوری خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت لایه های نفتی میدان پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن ذخایر هیدروکربوری موجود در این لایه ها با قطر توسعه این لایه نفتی با هدف استحصال نفت از دریا از سال 1385 در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت. نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی حدود 7.5 میلیارد بشکه است که با احتساب ضریب برداشت حداقل 10 درصد، این لایه حدود 750 میلیون بشکه نفت قابل برداشت خواهد داشت./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار