معاون مدیر عامل شركت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری گفت:با تلاش شبانه روزی كاركنان این شركت ، پروژه حفاری در میدان گازی كیش به عنوان دومین قطب گازی خلیج فارس با 70 درصد پیشرفت كار در دست اجرا است.

 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، 'محمدرضا تاكایدی ' در این باره توضیح داد: پیش بینی می شود متراژ نهایی حفاری در چاه‌ های میدان گازی كیش به حدود 60 هزار متر برسد.

وی گفت: حفاری 12 حلقه چاه توسعه‌ای و یك حلقه چاه تعمیری در پروژه توسعه میدان گازی كیش با به كارگیری دستگاه‌های حفاری خشكی 54 و 61 فتح این شركت روی دو كلاستر A و B اجرا می شود.

وی با اشاره به اینكه شركت مهندسی و توسعه نفت (متن) حفاری طرح توسعه میدان گازی كیش را در چارچوب قراردادی به صورت كلید در دست به شركت ملی حفاری ایران واگذار كرده است ، زمان اجرای این پروژه را 36 ماه عنوان كرد.

تاكایدی افزود: این چاه ها به صورت دسته‌ای در دو كلاستر A و B در حال حفاری است كه با توجه به موقعیت جزیره، شش حلقه چاه روی یك كلاستر و هفت حلقه روی كلاستر دیگر حفاری می‌شود.

معاون مدیر عامل شركت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری اظهار كرد: متخصصان این شركت در اجرای این پروژه برای نخستین بار یك ریل كشنده دستگاه حفاری خشكی (PONY BASE) كه به دست متخصصان داخلی طراحی شده است را به كارگیری كردند كه در شتاب بخشی كارآیی دارد.

وی به حفاری در میدان گازی كیش به صورت همزمان (Bath Drilling) اشاره كرد و گفت: در این شیوه حفاری ضمن آسان تر شدن كار و صرفه ‌جویی در هزینه‌ها، حفاری چاه ‌ها پر شتاب تر صورت می گیرد.

تاكایدی افزود: حفاری یك حلقه چاه تعمیری و شش حلقه چاه توسعه‌ای در كلاستر B از بهمن ماه سال 1388 و حفاری شش حلقه چاه توسعه‌ای در كلاستر A از مهر ماه سال 1389 آغاز شد و براساس برنامه انتظار می رود ظرف دو تا سه ماه آینده مراحل تكمیل و تحویل چاه ها به كارفرما محقق شود.

معاون مدیر عامل شركت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری اضافه كرد: با توجه به اینكه پروژه كیش از زوایای حفاری و سختی كار به پارس جنوبی شباهت زیادی دارد و بحث توسعه فازهای دوم و سوم آن نیز مطرح است امید می رود كه این شركت در تداوم كار در این میدان مشاركت داشته باشد.

وی در همین ارتباط به پایان حفاری در فارهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی توسط این شركت اشاره كرد و یادآور شد: شركت ملی حفاری ایران ظرفیت لازم برای حضور در دیگر پروژه طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میدان گازی كیش را دارد.

شركت متن توسعه میدان گازی كیش را از سال 1386 با استفاده از منابع داخلی شركت ملی نفت ایران آغاز كرده و برای سرمایه‌گذاری و توسعه میدان گازی كیش، شركت نفت و گاز كیش (KOGC) تأسیس شده است.

حجم گاز درجای میدان كیش 66 تریلیون فوت‌مكعب گاز و حجم میعانات گازی در جای آن 514 میلیون بشكه برآورده می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.