سه مولفه ساز و کار مناسب مالی، تشکیلات قوی و تمرکز بر استعدادها از جمله دلايل برتر شدن دانشگاه ها در سطح بین الملل است.

جعفر مهراد سرپرست  ISC در گفتگو با خبرنگارصنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: توسعه سریع یک دانشگاه و مرکز پژوهش در یک زمان نسبتا کوتاه با تاکید بر سه مولفه ساز وکارهای مناسب مالی، تشکیلات قوی وتمرکز بر استعدادها امکان پذیر است.
وی افزود: دلیل موفقیت دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ این است که از ابتدا از ترکیب منحصر به فرد عوامل مطلوب سود برده و در زمان واگذاری هنگ کنگ، به چین در سال 1997 این دانشگاه با استفاده از بصیریت روشن، رهبری قوی، مجموعه ای از اعضای هیأت علمی برجسته توانست یک مدل آموزشی نوآورانه و با استفاده از منابع فراوان را تاسیس کند.
وی تصریح کرد: دو دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ در مولفه ساز و کارهای مناسب مالی کوشیدند تا تعداد زیادی از دانشمندان را که در خارج به سر می برند به کشورهای خود بازگردانند که این امر دلیل پیشرفت و برتری آنها است.
مهراد افزود: دومین مولفه یعنی استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان علمی در افزایش توان مراکز آموزش عالی درجذب اعضای هیات علمی خارجی واجد شرایط در خور توجه بوده که در این مورد، سنگاپور بسیار موفق عمل کرده است.
مهراد خاطر نشان کرد: تمرکز بر برنامه های جا افتاده (مثل علوم و فناوری) سومین روش در نیل به جایگاه های دانشگاه های تراز اول جهان است که تجربه دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ، انستیتوهای تکنولوژی هندوستان، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ و دو موسسه اروپایی انستیتو تکنولوژی زوریخ و EIHلوزان که در گروه دانشگاه های مهندسی قرار دارند نمونه هایی از این مولفه هستند.
مهراد در ادامه به مولفه مهم تخصص گرایی اشاره کرد  وگفت: تخصص گرایی نیز یکی از عوامل است که در رشد سریع دانشگاه ها موثر است که نمونه در خور توجه آن دانشگاه آقاخان در کراچی است که از سال 1983 توجه خود را به علوم پزشکی و رشته های وابسته معطوف کرده است.
وی افزود: رهیافت چهارم شامل استفاده از "تطبیق و مقایسه" به عنوان یک راهنما در سوق دادن موسسه در تلاش های خودجهت ارتقا به سطح دانشگاه های تراز اول جهان است که در این مورد دانشگاه ژیائو تونگ در شانگهای چین با توجه به اینکه برنامه استرتژیک خود رانخست بر مبنای مقایسه های دقیق با  دانشگاه های معتبر چین پی ریزی و سپس جهت شناخت نقاط قوت و ضعف خود از دانشگاه های کشور های دیگر در عملیات تطبیقی خود استفاده از این به شمار می آید.
وی به رهیافت پنجم که مطرح کردن برنامه های تحصیلی با اهمیت و نوآوری های آموزشی است اشاره کرد و گفت: موسسه عالی اقتصاد در مسکو نخستین موسسه روسیه در بین سایر موسسات است که از یک برنامه یکپارچه آموزشی و پژوهشی زیر یک سقف با یک کتابخانه کاملا دیجیتال استفاده کرده است.
مهراد در پایان خاطر نشان کرد: بررسی جایگاه دانشگاه ها نشان می دهد که در رسیدن به موقعیت دانشگاه های تراز اول برای موسسات تازه تاسیس در تلاش برای ارتقا موقعیت خود در مقایسه با دانشگاه های قدیمی تر آسان تر است که البته این مورد به ویژه در دایر کردن یک چارچوب تشکیلاتی مطلوب برای موسسات تازه تاسیس در مقایسه با دانشگاه های که می کوشند روش عملیاتی موجود موسسه را تغییر دهند که پیچیدگی کمتری برخودار است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار