در حین انجام عمل جراحي ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که یکی از این مشکلات به هوش آمدن بیمار در حین عمل جراحی است.

دکتر محمدمهدی قیامت متخصص بیهوشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: به هوش آمدن بیمار در حین عمل جراحی یکی از معضلاتی است که در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد.

وی افزود: آنچه مسلم است بیهوشی جزء خطیر ترین و حساس ترین رشته های پزشکی است و متخصصین این رشته باید لحظه به لحظه با بيمار خود همراه باشند و با استفاده از تجربیات و دستگاه های مختلفی که وجود دارد عمق بیهوشی و هوشیاری بیمار را کنترل کنند.

وی خاطر نشان کرد: به هوش آمدن در حین انجام عمل جراحی گاهی اوقات در مواردی پیش می آید که داروی بیهوشی به  مقدار کافی به بیمار داده نشود که ممکن است این اتفاق به دلایل خاصی صورت پذیرد که از آن جمله می توان به اعمال جراحی اورژانسی اشاره کرد که در این موارد نمی توان به بیمار داروی بیهوشی زیادی داد.

وی تصریح کرد: در بیمارانی که مشکلات زمینه ای دارند نیز باید داروی بیهوشی به مقدار کم مصرف شود که این امر می تواند منجر به به هوش آمدن در حین عمل جراحی شود.

قیامت در ادامه گفت: در افرادی که به لحاظ سنی پیر هستند و استفاده از داروی بیهوشی به مقدار زیاد می تواند منجر به ایست قلبی شود نیز قبل از عمل دارو به مقدار کم داده می شود.

وی در ادامه گفت: گاهی اوقات اشکالات تکنیکی و فیزیکی یا همان خراب شدن دستگاه ها می تواند باعث به هوش آمدن بیماران شود که البته با پیشرفت های الکترونیکی این قضیه تا حد چشمگیری قابل پیش بینی است.

** به هوش آمدن حین انجام عمل جراحی در خانم ها شایع تر است

یکی از اعمال جراحی که ممکن است بیمار در حین انجام آن به هوش بیاید عمل جراحی سزارین است.

دکتر قيامت گفت: در انجام عمل سزارین نمی توان قبل از بیرون آوردن بچه مقدار زیادی داروی بیهوشی به مادر داد به همین دلیل ممکن است در حین انجام سزارین مادر به هوش بیاید.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می شود جراحی سزارین با بیهوشی عمومی صورت نگیرد و به جای آن از بیهوشی موضعی استفاده شود.

وی افزود: آمار دقیقی از افرادی که در حین عمل به هوش می آید در دست نداریم و در کشورهای مختلف متفاوت است و به تجهیزات و امکانات موجود در هر کشور بستگی دارد اما از آنجا که عمل سزارین از جمله جراحی است که به هوش آمدن در حین عمل در آن بیشتر اتفاق می افتد بنابراین به هوش آمدن در حین عمل در بین خانم ها 1 تا2 درصد نسبت به آقایان بیشتر است.

وی در پایان اظهار داشت: بیمارانی که در حین عمل به هوش می آیند معمولاً دردی را احساس نمی کنند چرا که عمق بیهوشی باعث می شود که آنچه را حس کرده اند را فراموش کنند ولی در مواردی که آنچه را حس کرده اند را به خاطر می سپارند لازم است بعد از عمل مشاوره روانی بر روی آن ها صورت پذیرد تا ترس ناشی از این اتفاق و مشکلات روانی ناشی از آن از بین برود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار