سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام از نمايه 77 هزار و 194 مدرک علمي در پايگاه های ISC و ISI و Scopus توسط محققان ايراني خبرداد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دكتر جعفر مهراد با اعلام این خبر گفت: اين 77 هزار و 194 مدرك آماری است که ارقام تکراری در آن وجود ندارد، به اين معنی که مشترکات مجلاتی که به صورت تکراری در هريک از پايگاه های سه گانه اسكوپوس،«آي.اي.سي» و «آي.اس.آي» نمايه سازی می شوند تعيين شده و پس از کسر مقالات يا نشريات مشترک نمايه سازی شده در نظام های بالا، رقم 77 هزار و 194 در واقع کل توان اعضای هيات علمی، پژوهشگران و دانشجويان تحصيلات تکميلی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی علمی و اجرايي کشور است.
وي افزود: رقم اعلام شده رقم درخور توجه و قابل تاملي است، بدين معنی که گرچه تعداد واحدهای آموزشی و تحقيقاتی در کشور بي شمار است، اما لازم است به اين نکته توجه کنيم که بخشی از هيات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور را مربيان آموزشی يا پژوهشی تشکيل می دهند که اين همکاران بيشتر نقش آموزشی دارند تا پژوهشی. در مقابل، اعضاي هيات علمی استاديار به بالا نه تنها در انجام تحقيقات علمی نقش حياتی و موثر دارند بلکه در راهنمايی پايان نامه های دوره های تحصيلات تکميلی به ويژه دوره دکتری و توليد علم و انتشار نتايج تحقيقات به صورت مقاله های علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی سهم قابل توجهی دارند.
سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: در سال 2011 به ترتيب تعداد مدارکی که به زبان های فارسی و غير فارسی در سه نظام استنادی ISC، ISI، Scopus ثبت و نمايه سازی شده شامل 41 هزار و 655، 25 هزار و 242 و 34 هزار و 174 مدرک است كه اين مدارک شامل مقاله های مجلات و مقاله های کنفرانس های بين المللی است.
رييس مرکز منطقه‌اي اطلاع رسانی علوم و فناوری تاكيد كرد: در حال حاضر با اطمينان خاطر می توان اعلام كرد که مقامات و سياست گذاران آموزش عالی کشور با خيال راحت می توانند بر پايه ارقام اعلام شده در تدوين وسياست گذاری علمی- تحقيقاتی و نشر آثار پژوهشی با توجه به کل آمار مربوط به اعضای هيات علمی و دانشجويان تحصيلات تکميلی برنامه ريزی کنند.
دکترمهراد خاطرنشان كرد: در اين برنامه ريزی، تشويق اعضای هيات علمی برای چاپ و انتشار مقالات، سياستگذاری برای انتشار مجلات معتبر، تلاش برای اصلاح قاعده هرم اعضای هيات علمی در دانشگاه های کوچک و مراکز تحقيقاتی که بخش عمده ای از اعضای هيات علمی اين سازمان ها را مربيان تشکيل می دهند، تلاش برای تاسيس نشريات به زبان های غير فارسی با توجه به زبان تخصصی اعضای هيات علمی از يک طرف و پتانسيل موجود در اعضای هيات علمی در نشر مقالات به زبان های مورد نظر از طرف ديگر حائز اهميت است.
سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: نبود محدوديت در جذب اعضای هيات علمی در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ، سياست های آموزشی کشور مبنی بر توسعه دوره های تحصيلات تکميلی در دانشگاه ها و نيز سياست های علمی تحقيقاتی مبنی بر افزايش تعداد مجلات علمی کشور مولفه هايي هستند که عمدتا در راستای توسعه علمی کشور برنامه‌ريزی شده اند. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار