فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اهميت راهبردي اقيانوس‌ها در زمينه‌هاي مختلف براي هر كشور از گسترش مناطق استقرار نيروي دريايي براي انجام ماموريت‌ تا مدار 10 درجه و مرز "باب‌المندب" خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير دريادار حبيب‌الله سياري كه در مراسم افتتاحيه‌ نخستين همايش ملي اقيانوس‌شناسي سخن مي‌گفت، اظهار كرد: اقيانوس هند به عنوان سومين اقيانوس بزرگ جهان از اهميت راهبردي بالايي براي ايران در زمينه‌هايي مانند اقتدار ملي و قدرت دريايي برخوردار است.

وي افزود: بر اساس اندازه‌گيري‌هاي دقيق، وسعت خشكي در نيم كره‌ شمالي 116 ميليون كيلومتر مربع و در نيمكره‌ جنوبي 29 ميليون كيلومتر مربع است كه در مجموع وسعت خشكي هاي زمين 148 ميليون كيلومتر مربع و وسعت اقيانوس ها بالغ بر 361 ميليون كيلومتر مربع است كه با اين حساب 29 درصد از كره زمين را خشكي و 71 درصد آن را درياها و اقيانوس‌ها تشكيل مي‌دهند.

دريادار سياري در ادامه تصريح كرد: يك سوم مرزهاي ايران آبي بوده و اين كشور با 15 كشور همسايه است كه از اين ميان سه كشور داراي مرز زميني، هشت كشور داراي مرز دريايي و چهار كشور داراي مرزهاي دريايي و زميني با ايران هستند. همچنين 93 درصد از صادرات و واردات كشور از طريق 31 درصد مرزهاي آبي و 7 درصد از صادرات و واردات از طريق 63 درصد مرزهاي خشكي و رودخانه‌اي صورت گرفته است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه تقريبا همه‌ صادرات نفتي كشور از طريق مرزهاي آبي صورت مي‌گيرد، اذعان كرد: كشور ايران با توجه به چنين مرزهاي آبي گسترده به عنوان كشوري دريايي مطرح است و از اين جهت اهميت راهبردي اقيانوس‌هايي مانند اقيانوس هند كه يك سوم تجارت جهاني از طريق آن صورت مي‌گيرد،قابل توجه است.

دريادار سياري ادامه داد: قدرت دريايي به معني مجموعه توانايي‌هاي يك كشور در استحصال و استخراج منافع خويش از درياها و اقيانوس‌ها با به كارگيري مناطق دريا براي فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي در زمان صلح يا جنگ به منظور ميل به مقاصد و اهداف ملي است. در اين راستا، ناوگان نظامي نقش بسزايي در انجام عمليات‌ انساني، اعمال قدرت دريايي، كنترل دريايي، ممانعت دريايي و جنگ دريايي دارد كه به زيرساخت‌هاي اطلاعاتي، تجهيزاتي، تاسيساتي، نيروي انساني، پشتيباني ملي و ارتباطات نياز دارد.

فرمانده‌ نيروي دريايي ارتش با اشاره به گسترش استقرار نيروي دريايي در آبها و اقيانوس‌ها عنوان كرد: استقرار نيروي دريايي در منطقه اي 1.3 برابر وسعت جمهوري اسلامي ايران تا مدار 10 درجه و مرز باب‌المندب گسترش پيدا كرده است و اين در حالي است كه در گذشته ماموريت‌هاي دريايي در خليج فارس و شرق تنگه‌ي هرمز تعريف مي‌شد. همچنين ايجاد وضعيت مطلوب در موفقيت عمليات دريايي، ايمني ناوگان و عمليات دريايي، دقت در عملكرد سلاح‌ها، برتري دريايي و اشراف اطلاعاتي نهفته است.

وي در ادامه با اشاره به اهميت درياها و اقيانوس‌ها در ابعاد مختلف براي كشورها خاطرنشان كرد: از موسسه ملي اقيانوس‌شناسي انتظار مي‌رود تا در جمع‌آوري داده‌ها، مدل‌سازي اقيانوس‌ها، پيش بيني ميان مدت و كوتاه مدت، پيش‌بيني در لحظه و غيره بيش از پيش به نيروي دريايي كمك كند و پيشنهاد مي‌شود تا همكاري خود را در ساخت تجهيزات مورد نياز دريايي، آموزش تامين نيروي انساني از طريق دانشگاه امام خميني(ره) نوشهر نيروي دريايي ارتش و مشاهدات داوطلبانه دريايي گسترش دهند.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار