انسان ها همگی از نظر هوش و توانایی کاربرد هوش های چند گانه تفاوت دارند چون از توانایی و پتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخودارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، تفاوتهای فردی از نظر ویژگی های شناختی- هیجانی و دیگر ویژگیهای شخصیتی همواره برای مسئولین آموزش مورد توجه بوده است.
برای اینکه تجارب مناسبی حین آموزش و یادگیری که پایه و اساس زندگی فردی است به دست آید باید استعدادهای فردی به درستی سنجیده شود و با راهنمایی متخصصین آموزشی با بکار بستن حداکثر ظرفیت هوشی و استعداد درجهت آموزش به موفقیت رسید.
یادگیری تنها از راه بکارگیری تواناییهای شناختی به دست نمی آید بلکه انواع هوش فرآیند یادگیری نقش دارد و افراد نوع و توانایی هوشی خود از راهبردهای متفاوتی استفاده می کند.
هوش یعنی نوعی توانایی خلق محصول موثر مجموعه ای از مهارتها که فرد بتواند مسائل و مشکلات زندگی را با صرف کمترین انرژی و وقت حل کند.
 هر فرد ترکیب یا نیمرخ واحدی دارد كه می توان هر یک از هوش ها با بهبود بخشید گر چه بعضی افراد در یک سطح هوش بیشتر از سطوح دیگر پیشرفت می کنند، با شناسایی نیمرخ هوش فرد به او کمک می شود تا درک بهتری از دنیا داشته باشد و امکان برقراری ارتباط خلاقانه و موثر تر را به او می دهد و از آن برای پرورش هوشهای دیگر استفاده کند زیرا هوشهای چندگانه مرز مشخصی ندارند و رابطه بسیار نزدیک و پیچیده با یکدیگر دارند.
در پایان هوشهای چندگانه را معرفی می کنیم.
هوش زبانی- کلامی
هوش منطقی- ریاضی
هوش فضایی- دیداری
هوش بدنی- جنبشی
هوش میان فردی- درک اجتماعی
هوش درون فردی- ادراک درونی
هوش موسیقیایی
خوش طبیعت گرا- محیطی
خوش وجود گرایانه- بینادگرایانه
در مطالب بعدی هوش های و چندگانه به اختصار توضیح داده خواهد شد./عط
برچسب ها: هوش ، پرورش ، پیشرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار