بررسي ها نشان مي دهند، حس مسئولیت والدین گاهی تا حد دخالت مستقیم در زندگی نوجوان پیش می رود.

فریبا خدیوی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در دوران نوجوانی عوامل متعددی برای تقویت حس بی اعتماد والدین وجود دارد که فرزند خود را مشکوک یا مرموز می پندارند.
 همچنین حساسیت های تربیتی آنها سبب می شود که رفتار های محدود کننده در پیش بگیرند و نوجوان بلافاصله نشانه هایی بی اعتمادی را حس کرده و با ترفند های و پاسخ می دهد.
خدیوی اظهارداشت:  باید دلسوزی و خیر خواهی مسئولیت و والدین حدودی داشته باشد تا منجر به نادیده گرفتن کرامت نوجوان نشود که در این صورت ایجاد فاصله  دوری بین آنها می شود.
وی تصریح کرد: برای داشتن فرزندان کوشا و مستقل ناگزریم که به آنها اعتماد کنیم تا با اختیار و آزادی کافی خود مختاری و مسئولیت پذیری را تجربه کنند و نیازهای خود را شناسایی کرده برای هدایت زندگیشان تصمیم بگیرند.
 این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه والدین باید در برخورد با نوجوان تدبیر و هنر خاصی داشته باشد گفت:  تفتیش وسایل شخصی و یا تحت فشار قرار دادن  او برای اقرار و صحبت کردن از مسائل خصوصی خود به غیر از ایجاد فاصله و پنهان کاری ودور شدن نوجوان از خانواده نتیجه دیگری ندارد. والدین هوشمند از حالات و رفتار های فرزند خود بر وضعیت او پی برده مشکلات احتمالی را پیش بینی می کنند و با گفت و گو در محیطی آرام و صمیمی به رفع آنها می پردازند.
 در ادامه خديوي به افزایش  سطح دانش خانواده و بهره مندی از توانایی همراهی با نوجوان اشاره کرد و خاطرنشان كرد: نمی توانیم والدین را از حقایت فرزندان منع کنیم و یا آنها را به حال خود واگذاریم بلکه با پذیرش بدون قید وشرط نوجوان و ایمان به اصل هر انسان مسئول زندگی خود است می توانیم هر آنچه او نیاز دارد یعنی محبت و صمیمیت و در کنار او بودن را به او هدیه دهیم و با همراهی کردن او به طور غیر مستقیم بر رفتار هایش کنترل داشته باشیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار