چگونه خواب راحتی داشته باشیم؟

نداشتن خواب مناسب موجب بروز اختلالاتی، بر روی فکر ، توانایی فرد و کار روزانه می شود.

ساناز خوارزمی روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: علت اینکه برخی افراد هنگام بیدار شدن از خواب احساس شادی و نشاط می کنند به دلیل داشتن خواب راحت و مناسب است چون در هنگام خواب سلولهای مغز ترمیم می شوند.
وی در ادامه عنوان کرد: خواب لازم برای رفع خستگی و احساس نشاط و شادابی برای هر شخصي متفاوت است و میانگین آن بین 8 تا 10 ساعت است و اگر هنگام برخواستن از خواب احساس زود رنجی، کج خلقی و خستگی زیاد کردید به دلیل نداشتن خواب مناسب است.
خوارزمی گفت: خواب رابطه نزدیکی با رشد دارد چون در هنگام استراحت کردن هورمونهای رشد آزاد می شوند از این رو نوزادان و کودکان و جوانان به خواب بیشتری احتیاج دارند و هر چه سن افراد بیشتر شود به خواب کمتری احتیاج پیدا می کنند و دچار اختلالات خواب می شوند (پریدن ناگهانی از خواب)
وی در ادامه تصريح كرد: نداشتن خواب مناسب موجب افزایش فشار خون، ایجاد افسردگی، اختلال در هورمونهای تیروئیدی می شود که این تغییرات روی سیستم دفاعی بدن، حافظه قلب و متابولیسم بدن اثر می گذارد.
خوارزمی اظهار داشت: عواملی که موجب نداشتن خواب سالم و مفید می شوند شامل پرخوری و کم خوری، پرخوری موجب اختلال در سیستم گوارشی شده و خوردن یک غذای ساده و کم حجم موجب می شود خواب راحت و آرامی را داشته باشید.
وی در پایان تاکید کرد: علت بی خوابی می تواند بر اثر عصبانیت، افسردگی،‌ ترس، استرس و یا مصرف برخی داروها باشد و بهترین راه حل برای درمان بی خوابی در طول روز مقدار کمی استراحت کنید، از خوردن مواد کافئین دار(قهوه و شکلات)بپرهیزید، ساعت مشخصی برای خوابیدن و استراحت کردن انتخاب کنید، محل خواب خود را ساکت و تاریک نگه دارید و سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب و خوابیدن چند دقیقه دوش آب گرم بگیرید./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۳
کابوس کلا باعث بی خوابیم شده و شبها برام شده مثل کابوس
Iran (Islamic Republic of)
شقایق
۲۱:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
من خیلی وقت ها کابوس میبینم و از خواب میپرم و دیگه نمیتونم بخوابم!چیکار کنم؟...ممنون!
آخرین اخبار