یک فعال بازار کامپیوتر عنوان کرد؛

اصل بودن قطعات کامپیوترتان را کنترل کنید

با توجه به بازار پر رونق کامپیوتر، مشاهده برچسب شبنم مهر تائید ی بر اصل بودن قطعات کامپیوتری است.

 به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، طرح شبکه بازرسی نظارت مردمی طرحی است که همه مردم می توانند تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه و با استفاده از نرم افزاری که در اختیارشان قرار گرفته است علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده دولت را در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی یاری کنند.
 این طرح که از اول خرداد ماه بطور رسمی به اجرا درآمده موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشته است بطوری که فعالان این عرصه بیانه ای را مبنی بر اینکه اجرای طرح شبنم در بازار کامپیوتر غیر منطقی است، صادر کرده اند.
 در بخشی از این بیانیه آمده است، که تاکنون کسبه بازار و بدنه فروشگاهی با مشکلاتی نظیر مالیات های سنگین و غیر مواجه بوده اند و اینک طرح شبنم آمده تا با اعمال هزینه های ماهانه بیشتر برای خرید و الطق این برچسب ها نه تنها باعث رشد قیمت ها شود بلکه جوی پر استرس را دربازار حکمفرما سازد.
در همین راستا گفتگویی را با یک یاز فعالان این بازار انجام داده ایم.
 مهندس رضا شفیعی کارشناس سخت افزار قطعات کامپیوتری در خصوص اجرای طرح شبنم گفت:  طرح شبنم آنطور که از تعاریفش بر می آید برای تشخیص کالای اصل از کالاهای تقلبی نیست بلکه هدف اصلی آن جدا کردن کالای قاچاق از کالایی است که بطور قانونی وارد کشور شده است.
وی افزود: مسئولان سعی دارند با کمی تغییر در اصول کار این طرح برای هدف اول که همان تشخیص کالای اصل از تقلبی است، استفاده کننده بسیار معقول و منطقی است.
 وی با اشاره به اینکه نصب برچسب شبنم بر روی قطعات کامپیوتری می تواند متعاقبا مصرف کننده را از اصل بودن کالایی که قابلیت پیگیری داشته باشد با خبر کند بیان داشت: بارها پیش آمده که مشتریان با خرید یک قطعه ماننده حافظه جانبی و گرفتن برگ گارانتی نامعتبر بعد مدت کوتاهی بدون‌ آنکه بتوانند قطعه معیوب را پیش فروشنده ببرند آن را دور انداخته اند در صورتی که به کمک این طرح می توان به سرعت یک کالا را ردگیری کرد ه و در صورت معیوب بودن  آن را به تاجر وارد کننده که کالای نامرغوبی را وارد کرده است پس داد.

** طرح شبنم توانایی گران کردن قیمت ها را ندارد

 این فعال بازار کامپیوتر با اشاره به بیانیه ای که جمعی از فعالان بازار صادر کرده اند اذعان داشت:  این بیانیه یکسری نظریه است بدون هیچ دلیل منطقی و فقط در صورتی که فروشنده ها بخواهند قیمت یک کالاافزایش پیدا می کند و هزینه 94/5 تومان بابت این برچسب برای کالاهایی که مشمول طرح شبنم می شوند به هیچ وجه توانایی گران کردن قیمت کالای مورد نظر را ندارد.
مهندس شفیعی تصریح کرد: احتمال می رود از زمان اجرایی شدن این طرح مشتریان بیشتر از مغازه هایی خرید کنند که کالاهای خود را با این برچسب ارائه می کنند و حتی ممکن است باعث فروش بیشتر کالاها شود.
وی اضافه کرد:  طرح شبنم می تواند یک روش مناسب برای محاسبه مالیات باشد زیرا با این طرح کاملا مشخص می شود چه مقدار جنس وارد و خارج از یک مغازه و شاید مهم ترین دلیل مخالفت بسیاری از فعالان این عرصه همین موضوع باشد./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار