تماس اشخاص غير سيگاري با سيگاري ها امكان ابتلا به سرطان ريه را در افراد غيرسيگاري افزايش داده و تندرستي آنها را در معرض تهديد جدي قرار مي دهد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، كارشناس بهداشت محيط گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت: هر شخص در حضور يك فرد سيگاري، سيگاري غير فعال محسوب مي شود و وجود انواع مواد شيميايي و سم در تركيب دود سيگار و استنشاق آن موجب بروز مخاطرات براي سلامتي مصرف كنندگان دخانيات و اطرافيان آنها مي شود.

اكرم احمدي زاده فيني افزود: دود حاصل از سوختن توتون در سيگار و ساير مواد دخاني، واجد بيش از 4هزار ماده شيميايي است كه از ميان بيماري زايي 400 ماده به اثبات رسيده است كه بيش از 40 مورد از آنها سرطان زا هستند.

وي با اشاره به اينكه دودي كه از سيگار، قليان يا پيپ ايجاد مي شود نه تنها براي فرد سيگاري بلكه براي اطرافيان نيز مضر است، گفت: دود ناشي از سيگار سلامتي اطرافيان فرد سيگاري را تهديد مي كند و افراد غير سيگاري در خانه، محيط كار و اجتماعات مختلف و مكانهاي عمومي در معرض دود سيگار قرار مي گيرند خطر اين كار از كشيدن سيگار بيشتر است زيرا استنشاق تحميلي افراد ديگري را كه چاره اي جز در معرض دود قرار گرفتن ندارد، تحت تاثير قرارمي دهد.

اين كارشناس ياد آور شد: تبعات زيانبار بهداشتي، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي دخانيات باعث گشته تا سازمان بهداشت جهاني در كنار عدم تحرك و تغذيه آن را تهديد كننده سلامت جامعه بداند كه قابل دسترسي و قابل پيشگيري است.

احمدي زاده فيني با اشاره به اينكه در هر 5 ثانيه يك مرگ ناشي از مصرف دخانيات در جهان شدت خطر دخانيات را روشن مي كند، ابراز كرد: دود غير مستقيم سيگار گروهي از مواد مضر مركب را در بر مي گيرد كه توسط سازمان حمايت از محيط زيست تحت عنوان (( گروه A )) به عنوان يكي از عوامل سرطان زا طبقه بندي شده است.

كارشناس بهداشت محيط گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان با خطرناك دانستن دود ناشي از استعمال دخانيات بيان كرد: متاسفانه با وجود شواهد انكارناپذيري خطرات دود سيگار، در بيشتر مكانها افراد به راحتي در معرض دود سيگار قرار مي گيرند. تحقيقات انجام شده در مورد عوامل آلوده كننده هوا بيانگر اين واقيعت است كه سيگار يكي از مهمترين منابع آلودگي هوا در مكانهاي سر پوشيده است./عط
برچسب ها: سیگار ، هوا ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار