رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: خطاب کردن تحولات منطقه با هر اسمي چون بهار عربي، بيداري اسلامي و انقلاب هاي مردمي تفاوتي ندارد چراکه اين انقلاب ها تمامي اين ويژگي ها را در بر دارد.


به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در "همايش ملي تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه اي" که صبح امروز برگزار شد، گفت: تحولاتي كه در منطقه رخ داده به طور حتم پيامدهاي مثبتي را به بار دارد و همراه با افت و خيزهاي فراواني بوده است اما اين تحولات در هر صورت تحولات مبارك و مقدسي بوده است.

وي افزود: اين تحولات را با هر اسمي چون بهار عربي، بيداري اسلامي و انقلاب هاي مردمي خطاب كنيد تفاوتي وجود ندارد زيرا اين انقلاب ها همه اين ويژگي ها را در بر دارد.

هاشمي رفسنجاني اذعان داشت: عوامل شروع اين انقلاب ها در كشورهاي منطقه به مانند انقلابي است كه در جمهوري اسلامي ايران به وقوع پيوست و مردم بار ديگر ثابت كردند از لحاظ سياسي ديكاتورهايي كه به جان مردم مي افتند نمي توانند تا پايان عمرشان به ظلم خود ادامه دهند و مردم در مقابل ظلم آنها ساكت نخواهند شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه اغلب كشورهايي كه در آن ها انقلاب رخ داده است وابستگي سياسي و مالي به قدرت هاي خارجي داشته اند، تصريح كرد: در كشورهاي انقلابي، وجود روحيه ديني و اقوام مسلمان از ويژگي هاي برتر است.

هاشمي افزود: بي اعتنايي هايي كه رژيم هاي ديكاتوري به عقايد مردم در کشور هاي انقلابي انجام داده اند راه به جايي نبرده و تنها صداي ملت را بلند کرده است.


وي تصريح كرد: در ايران قبل از انقلاب نيز شرايطي چون ظلم به مردم، همانند كشورهاي مصر وجود داشته است و يكي از نقاط مشتركي كه در اين كشورها با سلطه رژيم هاي استكباري وجود داشته است عدم تشكيل حزب هاي قوي بوده است.

* عدم شکل گيري احزاب قوي ضعف کشور هاي جهان سوم است

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه مهمترين نقطه ضعف كشورهاي جهان سوم عدم شكل گيري احزاب قوي است، گفت: به طور حتم زماني كه مردم از لحاظ ديني آسيب ببينند و از شرايطي كه در كشور هم رضايت نداشته باشند خشمي در درون آنها شكل مي گيرد و با انفجار آن به انقلابي كه امروز دركشورهاي منطقه روي داده است تبديل مي شود.

وي تاکيد کرد: در صورتي كه اين انقلاب ها در مسير درست و جذب نيروهاي صالح و احزاب قوي سپرده شود، ثمرات زيادي خواهند داشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه انقلاب جمهوري اسلامي ايران در وقوع انقلاب هاي منطقه تاثير و نقش بسياري داشت، افزود: فقر، جهل و گرفتاري مشکل اساسي تمامي ملت هاي تحت سلطه است لذا زماني كه فقر و بسياري از مشكلات مردم را در بر گيرد آنها به نيروهاي انقلابي مي پيوندد از اين رو در راستاي يك تحول اساسي در جامعه خود وارد عمل مي شود.

 * ايران عامل تاثير گذاري در انقلاب منطقه بوده است

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به دليل سابقه تمدني و حضور اسلام، همواره نسبت به بقيه كشورهاي منطقه در سطح بالاتري قرار دارد از اين رو مي توان اذعان داشت كه بي شك ايران عامل تاثير گذاري در انقلاب هاي منطقه بوده است.

وي خاطر نشان كرد: اگر جمهوري اسلامي ايران بعضي از اشكالات و مشكلات را نداشت به طور حتم انقلاب ما زودتر از اينها به عنوان يك الگو در منطقه و جهان تبديل مي شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ما بايد افتخار كنيم كه جمهوري اسلامي ايران انقلاب خود را با پيوند به ارزش هاي ديني آغاز كرده است و از ابتداي شكل گيري انديشه انقلاب، در همه حركت هاي انقلابي نقش جدي و اصلي را داشته است .

* انقلاب ايران پشتوانه قوي مردمي دارد

وي تصريح كرد: در انقلاب اسلامي ايران روحانيت و نيروهاي مذهبي در اكثريت مردم نفوذ داشته از اين رو انقلابي كه در ايران رقم خورد داراي پشتوانه مردمي محكمي است.

* پيروزي انقلاب ايران متکي بر رسانه ها نبوده است

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه تنها تفاوت ميان انقلاب ايران و انقلاب هاي منطقه نبود عامل انفجار اطلاعات بوده است، اذعان داشت: وجود رسانه هاي جمعي و سايت هاي خبري در جريان انقلاب هاي منطقه نقش تاثير گذاري را داشته است.

وي ادامه داد: اگر يك خبرنگار در يكي از کشور هاي انقلابي دستگير مي شد با انعكاس خبري كه صورت مي گرفت جنبشي در راستاي آزادي او تشكيل مي شد و يا امروزه افراد با تشكيل يك صفحه فيس بوك به اطلاعات زيادي مي رسد كه اين موضوعات در زمان انقلاب جمهوري اسلامي ايران درجهت انعكاس اخبار كشور وجود نداشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه خطرهاي زيادي در كمين انقلاب هاي منطقه است، اذعان داشت:‌ در هفت يا هشت سال اول انقلاب در كشور ما نيز اختلافات بسياري وجود داشت به طوري كه بخش مذهبي انقلاب همه فعاليت ها را به صورت دموكراتيك بر عهده گرفته است و اين موضوع اعتراض برخي از نيروهاي غير مذهبي را در پي داشت و به اختلافات دامن زد.

وي خاطر نشان كرد: نقش ارزنده امام خميني(ره) در انقلاب جمهوري اسلامي ايران غير قابل انكار است چراکه ايشان براي تعيين نظام از طريق برگزاري رفراندوم، مدعيان شکل گيري انقلاب توسط آنان را محکوم کردند.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه قانون اساسي ما پس از انقلاب براساس يك اصول ارزشي و ديني نوشته شد، اذعان داشت: يكي از مهمترين ويژگي هايي كه مردم ايران در وقوع انقلاب اسلامي از آن برخوردار بودند همدلي با يكديگر بود چراکه آنها مواظب رفتارهاي خود بودند.

وي افزود: در آن مقطع ما با مشكلات متعددي روبرو بوديم و پس از انقلاب نيز جنگ عراق را داشتيم كه اين موضوع نيز به دليل اتحاد مردم و دلبستگي آنها به كشور، امام (ره) و روحانيت با شكست دشمن متجاوزگر يعني عراق ختم به خير شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه امام خميني (ره) با مشورت از دوستان خوبي كه داشتند توانستند جنگ را اداره كنند، گفت: اگر همين اتحادي كه مردم ايران در انقلاب و در هشت سال جنگ تحميلي داشته اند در ميان مردمي كه در كشورهاي منطقه كه انقلاب كرده اند باشد به طور حتم آنها نيز همانند جمهوري اسلامي ايران موفق خواهند بود در غير اين صورت سرنوشت ديگري گريبانگير آنها مي شود.

* نقش بي بديل روحانيت در موفقيت انقلاب اسلامي ايران

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در زمان وقوع انقلاب در جمهوري اسلامي براي انتصاب ها روحانيون به عنوان قشر تاثيرگذار در انقلاب اجازه ايجاد هرج و مرج به هيچ كس را نمي دادند لذا روحانيت نقش بي بدليلي را در انقلاب اسلامي ايران ايفا كرده است و در راستاي حل مشكلات مردم بسيار موفق بوده است.

هاشمي رفسنجاني خاطر نشان كرد: در زمان وقوع انقلاب اسلامي ما خزانه جواهرات شاهنشاهي را در اختيار داشتيم و حتي اموال خانه هاي وابسته به رژيم طاغوتي را جمع آوري كرده و در اختيار بنياد مستضعفان قرار داديم تا در راستاي حل مشكلات مردم وارد عمل شود لذا توجه به اين نكات در كشورهاي همسايه كه انقلاب در آنها رخ داده است ضروري است و آنها بايستي از تجربيات ما براي كشورهاي خود استفاده كنند.

وي با اشاره به اينكه اگر كشورهايي كه در آنها انقلابي روي داده است رهبري مثل امام داشته باشند به طور حتم موفق خواهند بود، تصريح كرد: وجود امام خميني (ره) در انقلاب اسلامي نقش بسيار تاثير گذاري بود و ايشان درجهت مديريت كشور بسيار با درايت رفتار مي كردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به شرايطي كه در بخشي از كشورهاي همسايه از جمله عراق حاكم است، اذعان داشت: بيش از 60 درصد مردم عراق شيعه هستند و همبستگي با يكديگر دارند لذا بايستي برخي از اشخاص دست از خودخواهي ها برداشته و در راستاي حل مشكلات عراق وارد عمل شوند.

*ايران بدون دخالت در امور کشور عراق تجربيات خود را انتقال دهد

وي افزود: مردم عراق بايستي هوشيار باشند و جمهوري اسلامي ايران نيز بايد با انتقال تجربه خود به اين كشور بدون دخالت در امور اين كشور وارد عمل شوند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: به طور حتم اگر روزي اختلافات در عراق ادامه پيدا كند و اين كشور تجزيه شود شيعه سود مي برد زيرا كردها و سني ها نمي توانند اين كشور را مديريت نمايند.

وي اذعان داشت: كشورهاي انقلابي بايستي با استفاده از تجربه ما در برقراري اتحاد ميان نيروهاي انقلابي و مردم در راستاي همدلي وارد عمل شوند و مردم به سهم خود در جامعه نقش ايفا كنند.

هاشمي گفت: انقلاب هايي كه در منطقه رخ داده است با هر فراز و نشيبي بهار عربي، بيداري اسلامي و انقلاب هاي مردمي ناميده شود و در ميان آنها تفاوتي وجود ندارد.

*ايران براي تعامل با کشور هاي منطقه وارد عمل شود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: وقوع انقلاب هاي مردمي پديده خيري در منطقه و جمهوري اسلامي ايران است لذا بايستي ايران با يك تدبير خوب در تعامل با كشورهاي منطقه وارد عمل شود./س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار