تسخیر آسمان از ابتدا با بشر بوده است و انسان را به سمت تلاش و کوشش خستگی ناپذیر برای پرواز کردن سوق داده است.در این مطلب نگاهی کوتاه به بعضی از تلاش های اولیه انسان برای پرواز خواهیم داشت.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بشر از زمان خلقت آرزوی پرواز داشته و سعی می کرده تا به نوعی به رموز پرواز دست پیدا کند. با مطالعه در احوال اقوام گذشته می توان به اسنادی در مورد این میل به پرواز دست پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از نمونه های هواپیماهای اولیه آشنا کنیم.



گلایدر پرنده چانوت
یکی از نمونه های اولیه تلاش برای پرواز مربوط به گلایدر چند باله ساخت " اکتاو چانوت" مهندس بازنشسته فرانسوی بود که در آمریکا زندگی می کرد. این شخص برای اولین بار در سال 1896 و در اطراف دریاچه میشیگان شروع به آزمایش گلایدر چند باله خود کرد. این گلایدر از چندین بال که بر روی همه قرار گرفته بود تشکیل شده بود و برای کنترل فشار بر روی بال مرکزی از ایده پرنده ای با چند بال بهره گرفت.

"چانوت" تا قبل از شروع به کار در زمینه هوانوردی یک مهندس شناخته شده در زمینه خط آهن بود و در سالهای اولیه آزمایشات برادران رایت از جمله مشوقان اصلی آنان به حساب می آمد.



دوچرخه پرنده
"آلکساندر گوپیل" مهندس شناخته شده فرانسوی، در سال 1883 میلادی طرحی را برای یک ماشین پرنده ارائه کرد. وی در پایین وسیله پروازی خود یک وسیله شبیه دوچرخه را تعبیه کرده بود و در بخش بالای آن از یک محفظه بالدار شبیه به یک پرنده که در درون آن یک موتور بخار نصب شده بود تا پروانه جلوی محفظه را به حرکت درآورد بهره می برد.

 او یک مدل از پرنده خود را به صورت آزمایشی و بدون موتور ساخت که به شکل عجیبی و تنها با پا زدن کاربر می توانست تا دو نفر را با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت از سطح زمین به پرواز در بیاورد.



ماشین پرنده "چارلز ریتچل"
این ماشین پرنده اولین نمایش های عمومی خود را در طول ماه های می و ژوئن 1878 انجام داد. پرنده "چارلز ریتچل" از سازه ای با لوله هایی از جنس فلز برنج و منبعی پر از گاز از جنس پارچه های لاستیکی ساخته شده بود.

 خلبان با با حرکت درآوردن پدالهای مکانیکی در زیر پای خود می توانست پره های موجود در انتهای این وسیله پرنده را به حرکت درآورده و آن را کنترل کند. او در نمایش های پروازی خود توانسته بود تا به مدت 1 ساعت در هوا باقی بماند.



ماشین پرنده بخاری
"توماس موی" طراح انگلیسی در ژوئن سال 1875 میلادی و در لندن دست به آزمایش یک وسیله نمونه برای پرواز زد. او در این وسیله از دو مجموعه پره بزرگ و همچنین یک عدد موتور بخار برای پرواز و تعدادی چرخ برای فرود استفاده می کرد. ماشین مورد نظر در آزمایش انجام شده توانست به سرعت 20 کیلومتر در ساعت نیز برسد اما نتوانست از زمین بلند شود.



پرنده داوینچی
لئوناردو داوینچی نقاش و مهندس ایتالیایی دوران رونسانس از جمله برترین شخصیتهای علمی در تاریخ بشریت بوده است. در سال 1485 میلادی وسیله پرنده ای را طراحی کرد که به شکل بالاهایی بود که توسط انسان پوشیده شده و باعث می شد تا انسان بتواند پرواز کند. فکر پرواز در سالهای بعد هم هیچ گاه از ذهن داوینچی پاک نشد و او در سالهای بعد نیز چندین طرح مختلف برای پرواز را ارائه کرد ولی این طرح ها همگی بر روی کاغذ باقی ماندند./ ق پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.