متخصص زنان و زايمان گفت : متاسفانه از نقش مشاوره اي پزشكان و برنامه هاي آنها استفاده نمي شود .

دکتر وجیهه مرصوصی  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه يكي از شاخص هاي توسعه هر كشوري موتاليتي و موربيدتي است گفت : هر چه در اين زمينه ها خوب كار شود نشان از توسعه بيشتر كشور دارد .

وي با اشاره به اينكه كمبودهاي اين حوزه بيشتر در نقش سيستمي و مديريت سيستم ها ديده مي شود افزود : در اين زمينه بودجه ها حرف اول و در ادامه افرادي كه در تخصيص بودجه ها نقش دارند موثر هستند .

اين جراح و متخصص زنان يادآور شد : متاسفانه از نقش مشاوره اي پزشكان استفاده نمي شود در حالي كه حداقل بايد به عنوان يك فرد تحصيل كرده و با تجربه از نظرات پزشكان و برنامه هاي پيشنهادي آن ها استفاده شود .

وي با بيان اينكه امكانات به وجود آمده با تلاش فرد فرد پزشكان ايجاد شده اظهار كرد : متاسفانه اينها براي كارهاي بسيار مهم كافي نبوده و نيازمند كارهاي بيشتر و بزرگتر هستيم .

وي تصريح كرد : زايمان طبيعي به دليل نبود تسهيلات مورد نياز در اورژانس ها در حال منسوخ شدن است به گونه اي كه مادران به دليل ترس از عوارض احتمالي سزارين را ترجيح ميدهند كه در دراز مدت عوارضي مانند افزايش چسبندگي جفت ، خونريزيهاي شديد در حاملگي هاي بعدي و حتي از دست دادن باروري و رحم مي شود.

 ***سونوگرافي دقيق درهيچ اتاق زايماني وجود ندارد

 

اين جراح و متخصص زنان ، زايمان و نازايي با بيان اينكه ما بايد زايمان طبيعي امن را براي مادر و جنين ايجاد كنيم ادامه داد : در اين راستا پيش بيني اينكه كدام مادر باردار مي تواند به طور طبيعي زايمان نمايد اهميت بالايي دارد كه در مواردي مادر به دليل درد بسيار ، اجازه معاينه دقيق را به پزشك نمي دهد در حالي كه آنچه در حوزه زايمان كمك كننده خواهد بود حس لمس كردن است.

وي اظهار كرد: در حال حاضر پزشكان در تلاش هستند كه با استفاده از حس بينايي بتوانند تصوير برداري را در اتاق زايمان انجام دهند كه در حال حاضر مراحل مقدماتي را طي مي نمايد به طوري كه دقت استفاده از سونوگرافي بسيار بيشتر از دقت حس لمس و يا معاينه با دست  است .

دكتر مرصوصي با بيان اينكه درهيچ اتاق زايمان كشورمان سونوگرافي دقيق وجود ندارد ادامه داد : يكي از موانع سد راه اين است كه راديولوژيست ها نمي گذارند اولتراسوند در مامايي جاي خود را بيابد چرا كه فكر ميكنند در اين صورت آنها بيكار خواهند شد .

وي يادآورشد : با توجه به اينكه اين حوزه رشته تخصصي راديولوژيست ها نيست اين گروه متوجه اهميت اين حوزه نبوده و فقط به مبلغي كه از بيمار اخذ ميكنند توجه كرده و عنوان ميكنند كه در صورت انجام اين كار توسط متخصصين زنان و زايمان بايد به صورت رايگان انجام شود كه چنين چيزي ممكن نخواهد بود چرا كه خرج سالانه اين دستگاه بين 10 تا 20 ميليون است .

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به اينكه متاسفانه دراتافهاي زايمان بهترين بيمارستانهاي خصوصي و دولتي تهران و ساير شهرهاي بزرگ نيز دستگاه سونوگرافي سه بعدي وجود ندارد گفت: متاسفانه مشخص نيست اين مشكل در وزارت بهداشت به دست چه كساني است ./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار