"فرانسوا اولاند" كه بامداد روز جمعه گذشته در غیاب رسانه ها سفر سرزده ای را به افغانستان ترتیب داده بود، دقایقی پیش خاك افغانستان را به مقصد فرانسه ترك كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس 24، این سفر فرصتی فراهم كرد كه اولاند تقویم جدید عقب نشینی سربازان فرانسوی از خاك افغانستان را نیز اعلام كند.

وي درجریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر كشور وعده داده بود در صورت راهیابی به الیزه زمینه خروج سربازان فرانسوی را ظرف سال جاری میلادی فراهم كند.

اولاند كه به محض رسیدن به فرودگاه كابل با استفاده از یك فروند بالگرد خود را به جمع سربازان فرانسوی در دره كاپیسا شمال شرق پایتخت رسانده بود، هدف از حضورش در كنار آنان را اعلام دلایل عقب نشینی نیروهای كشوراز خاك افغانستان برای آنان ذكر كرد.

اولاند معتقد است كه با ساقط شدن طالبان و برقراری امنیت در كشور و آمادگی نسبی نیروها و پلیس افغان برای حفظ نظم و امنیت كشور، دیگر ضرورتی برای حضور نیروهای فرانسوی درخاك افغانستان وجود ندارد.

اگرچه تصور می شد در اجرای طرح اولاند تمامی سربازان فرانسوی خاك افغانستان را ظرف سال جاری میلادی ترك خواهند كرد ولی درعمل این چنین نشد و رییس جمهور سوسیالیست فرانسه تقویم جدید فرانسویها را در این زمینه تدوین و تبیین كرد.

اولاند در جریان سفر خود به افغانستان علاوه بر دیدار با سربازان فرانسوی، دریك كنفرانس خبری مشترك با حامد كرزای شركت و در جمع پرسنل سفارت این كشور در كابل سخنرانی كرد.

اولاند در جریان سفر اخیر چهار روزه خود به آمریكا برای نشست جی - هشت در كمپ دیوید و اجلاس ناتو در شیكاگو، نظرموافق اعضا سازمان پیمان اتلانتیك شمالی ناتو را دایر برخروج نیروهای فرانسوی ازخاك افغانستان جلب كرد.

درحالی كه قرار است سربازان فرانسوی خاك افغانستان را تا پایان سال جاری میلادی ترك كنند، نیكلا ساركوزی رییس جمهور پیشین فرانسه در جریان مناظره انتخاباتی رو در رو با اولاند گفته بود نظر به وجود تجهیزات نظامی سنگین دراختیار نیروهای فرانسوی عملا امكان خروج آنان طی ماههای باقی مانده سال غیر ممكن است. براساس آخرین آمار موجود تاكنون تعداد 83 تن از نظامیان فرانسوی درجریان درگیریها در افغانستان كشته شده اند.

نیروهای فرانسوی در سال 2001 میلادی به جمع نیروهای اتئلافی اعزامی به محل پیوستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار