قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با وجود افزایش میزان تولید سیب درختی در کشور هنوز جایگاه ایران از نظر صادرات این محصول در رتبه 29 جهانی قرار دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، منوچهر اتحاد بعد از ظهر امروز سه شنبه در جلسه مدیران سازمان با اشاره به اینکه تنظیم بازار سیب یکی از برنامه‌هایی است که این سازمان در سال‌های اخیر در دستور‌کار قرار داده است و به‌واسطه این اقدام توانسته قدم های موثری در تعادل بین تولید و مصرف در داخل استان ایجاد کند گفت : با توجه به‌وجود مشکلات عرضه و تقاضا سیب درختی و به‌خصوص در آخر سال و نوسانات قیمت آن ، طبعاً وجود این مشکلات در کاهش درآمد باغداران و اشتغال آنان و همچنین خرید توسط مصرف‌کنندگان تاثیر زیادی داشته ، این عوامل موجب شده انجام سیاست‌های مناسب برای تنظیم بازار سیب درختی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

وی به ارائه تسهیلات برای گسترش سطح باغات سیب در استان به‌خصوص باغات سیب‌ ترش اشاره نموده و افزود: میزان عرضه و تقاضا در وضعیت فعلی باهم همخوانی نداشته و میزان تولید سیب رد و گلدن بیش از تقاضا می باشد ، ولی با توجه به شرایط اقلیمی استان که بهترین مکان برای تولید سیب می باشد لازم دیده ایم که در این مورد چاره اندیشی نماییم.
 
اتحاد با اشاره به اینکه تلاش می کنیم سیبی تولید کنیم که مورد درخواست و پسند بازارهای خارجی باشد افزود: ذائقه اروپایی ها خواستار سیب هایی با مزه ترش می باشد در صورتیکه سیب های تولیدی استان 99درصد مزه شیرین دارند لذا می توان با استفاده از پایه های پاکوتاه و تهیه و تولید ارقامی که تقریباً مزه ترش دارند از جمله گران اسمیت ، فوجی وگالاو ... ،در توسعه کمی وکیفی باغات سیب نقش موثری ایفا کرده ودر بالا بردن سود کشاورزی بیشتر برای باغداران مثمر ثمر شد .
 
وی به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای فرآوری مرتبط با سیب درختی همچون کارخانه‌های تولید مربا، مرکبات، آبمیوه، کنسانتره، بسته‌بندی، میوه خشک‌کنی و... همچنین حمایت از صادرات میوه تازه و محصولات فرآور‌ی‌شده سیب درختی اشاره نموده و افزود: در کل اتخاذ سیاست‌های مختلف توسط سازمان در سال‌های گذشته موجب افزایش تولید محصول سیب درختی در استان آذربایجان شرقی به 512 هزار تن شده و بدین ترتیب موفق شده است از طریق افزایش سطح باغات سیب درختی به همراه افزایش عملکرد تولید این محصول، تولید سیب درختی در آذربایجان شرقی را حدود چهار برابر طی ۳۰ سال کند ضمن آن که سیاست‌های سازمان تنها مربوط به افزایش عرضه این محصول نبوده و اقداماتی نیز در جهت افزایش تقاضا برای این محصول در بازارهای داخلی و جهانی انجام داده است به‌طوری که در حال حاضر آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های مهم تولید محصول سیب درختی در ایران و منطقه می باشد.
 
اتحاد با اشاره به اینکه به ‌رغم رتبه سوم ایران در تولید سیب درختی در جهان ، جایگاه و رتبه ایران در صادرات این محصول بسیار پایین‌تر و در رتبه ۲۹ صادرکنندگان سیب درختی جهان قرار داشته است افزود: محصولات تولیدی عمدتاً در بازار داخلی به صورت سنتی و همانند گذشته با ۱۰ درصد ضایعات (متوسط سهم ضایعات سیب در جهان بین ۷ تا ۸درصد از تولید است) به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود چراکه عرضه محصولات در بازارهای جهانی نیاز به تخصص، تجربه و رعایت اصول و استانداردهای لازم در برداشت محصول، درجه‌بندی، بسته‌بندی، نگهداری وحمل‌ونقل دارند.
 
وی با اشاره به اینکه تمایل به خرید سیب ترش در بازارهای اروپایی ، لزوم تولید آن را در داخل چند برابر ساخته است ادامه داد: پایه های پاکوتاه و ترش سیب ، اولاً تعداد اصله در هکتار زیادی دارند مثلاً از 850 الی 2700 اصله می توان کاشت ، ثانیاً از سال دوم شروع به دادن محصول می کنند و بالاخره اینکه برداشت آنها آسان و در نتیجه هزینه تولید آن کاهش می یابد.
 
اتحاد با اشاره به اینکه رقم سیب گران اسمیت نیمه عمود و وسیع رشد می کند و با ساقه های کوتاه و نیمه کوتاه ، میوه نیمه درشت بوده وبعضاً درشت می باشد ادامه داد: رنگ میوه سبزتیره براق است، گوشت میوه سفید وآبدار بوده و طعم ترشی دارد وبه خوبی خواص خود را درسردخانه حفظ  کرده و برای انبارداری بسیار مناسب می باشد و حساسیت کمتری به لکه سیاه و کنه دارد.
 
وی با معرفی رقم سیب فوجی ادامه داد: این نوع سیب دارای رشد قوی بوده و پر محصول است و ساختار میوه ، نیمه درشت بوده و کمی گرد که پوسته میوه بر روی سطح سبز کم رنگ و قرمز است و گوشت میوه سفید و آبدار است.
 
اتحاد با اشاره به اینکه رقم سیب گالا نیز نیمه عمود رشد می کند افزود:  این گونه نسبتاً منظم و پربازده  بوده و پوسته میوه 80% تا 90% قرمز رنگ می باشد و مدت زمان انبار کردن این گونه مناسب است.
 
گفتنی است 37هزار و834 هکتار از باغات استان زیرکشت سیب رفته و متوسط عملکرد آن هم اکنون 5/17تن در هکتار است./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.