کارشناس مسئول سلامت سالمندان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد انجام تمرینات آرام سازی را راهکاری مناسب در راستای مقابله با استرس در دوران سالمندی برشمرد.

  ملیحه سالک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد اظهار داشت: استرس جزئی از زندگی روزمره به شمار می رود و می توان با انجام تمرینات آرام سازی توانایی خود رادر برخورد با این مسائل افزایش داده و راه های سازگاری با این موارد را بیاموزیم تا از عواقب آن مانند ، اظطراب ،دلشوره ،حواس پرتی ،بی خوابی جلوگیری کنیم.

 

وی مشغول شدن به انجام کاري در خانه ترجيحاً كار مورد علاقه مثل نگاه کردن به تلويزيون، كتاب خواندن، باغباني ، صحبت کردن با دوستان و اقوام، ديدن دوستان و آشنايان،خارج شدن از خانه براي مدت کوتاه يا قدم زدن در پارک و ورزش کردن را از جمله راهکارهای کاهش استرس در دوران سالمندی برشمرد .

 

کارشناس مسئول سلامت سالمندان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد انجام تمرینات آرام سازی روزانه را از دیگر راهکارها برای کاهش استرس عنوان کرد و گفت:  در اين تمرين، عضلات به ترتيب از سر به طرف پا يا برعكس سفت مي شود. 10 تا 15 ثانيه در اين حالت نگه داشته و بعد به آرامي شل مي شود. اين سفت و شل شدن عضلات تاثير خوبي بر آرامش ذهن مي گذارد.

 

سالک در خصوص روش انجام تمرینات آرام سازی افزود : سالمند ابتدا به يك مكان خلوت برود روي صندلي بنشيند سپس پشت خود را صاف نگه دارد و بعد كف پاها را روي زمين بگذارد و دست ها را روي ران قرار دهد.ابروها را تا جايي كه مي تواند به طرف بالا بكشد و در اين حالت نگه دارد. سپس به آهستگي رها كند ،چشم ها را محكم ببندد و پلك ها را روي هم فشار دهد. در اين حالت نگه دارد. سپس به آهستگي چشم ها را باز كند.زبان خود را به سقف دهان فشار دهد. فشار را نگه دارد. سپس به آهستگي رها كند. دندان هاي خود را روي هم فشار دهد. فشار را نگه دارد. سپس به آهستگي رها كند.( در صورتي كه دندان مصنوعي دارد اين حركت را انجام ندهد.)،لب ها را به هم فشار دهد و چروك كند. فشار را نگه دارد. سپس به آهستگي رها كند.،شانه ها را بالا بكشد و سفت نگه دارد. سپس به آهستگي رها كند.،دست راست را مشت كند و ساعد را روي بازو خم كند و محكم فشار دهد. در اين حالت نگه دارد، سپس به آهستگي رها كند. اين حركت را با دست چپ نيز انجام دهد.،يك نفس عميق بكشد و ريه خود را از هوا پر كند و نفس خود را حبس كند و در اين حالت به شكم خود فشار آورد مثل اينكه مي خواهد شكم خود را باد كند. سپس به آهستگي نفس را بيرون دهد و ريه را كاملاً خالي كند.كتف ها را تا جايي كه مي تواند به عقب ببرد و فشار دهد و در اين حالت سفت نگه دارد. سپس به آرامي رها كند.پاي راست را صاف نگه دارد و پنجة پا را به طرف بيرون بكشد و در اين حالت نگه دارد. بعد پنجة پا را به طرف خود خم كند و پا را سفت در اين حالت نگه دارد، سپس به آهستگي پا را زمين بگذارد. اين حركت را با پاي چپ تكرار كند و زانوي راست را خم كند و ران را تا جايي كه مي تواند بالا بياورد و سفت نگه دارد، سپس به آهستگي پا را زمين بگذارد. اين حركت را با پاي چپ تكرار كند./ب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.