رئيس کل گمرک با بيان اينکه صادرات ميوه در سال گذشته بيش از 5 برابر واردات بوده است ، گفت : بخش عمده واردات ميوه هم موز بوده است که در داخل توليدنمي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس معمارنژاد در مصاحبه با راديو ( صداي جمهوري اسلامي ايران) با تاکيد بر اين که بهبود تجارت خارجي در سال جهاد اقتصادي به خصوص در حوزه صادرات کالاهاي غيرنفتي و خدمات نشان دهنده بي تاثيري هدفمندي يارانه ها و اصلاح قيمت حامل هاي انرژي است ، گفت: جهش حدود 29 درصدي صادرات غير نفتي در يک سال اخير ثابت کرد که توليد کنندگان کشورمان با بهينه سازي مصرف انرژي و کاهش هزينه هاي توليد همچنان از توان رقابتي در بازارهاي خارجي برخوردارند و مرحله دوم هدفمندي يارانه ها نيز با موفقيت اجرا خواهد شد و انگيزه صادر کنندگان براي تقويت رقابت بيشتر مي شود.
وي افزود : افزايش نرخ ارز هم سودآوري صادرات را افزايش داده است و گمرک هم تلاش مي کند هزنيه واردات را به شدت کاهش دهد هر چند از 25 روز فرايند واردات و صادرات در کشور حدود 2 روز سهم امور گمرکي است و بقيه سازمان ها مانند بنادر و شبکه حمل و نقل هم بيشتر تلاش کنند.
رئيس کل گمرک اعلام کرد : صادرات کالاهاي غيرنفتي در سال 1390 به رقم بي سابقه 43،8 ميليارد دلار و صادرات خدمات هم به حدود 4 ميليارد دلار رسيده است که نسبت به سال 1389 حدود 29 درصد رشد نشان مي دهد ، در اين سال واردات کشور نيز به 61،8 ميليارد دلار رسيد که حدود 5 درصد کمتر از سال 1389 است.
معمارنژاد گفت : هدفگذاري مجموع صادرات غيرنفتي اعم از کالا و خدمات 45 ميليارد دلار بوده که در سال جهاد اقتصادي به 47.8 ميليارد دلار بالغ شده است.
وي با اشاره به صادرات غيرنفتي کشور به 160 کشور و واردات نيز از 153 کشور گفت : بخش عظيم واردات را کالاهاي "واسطه اي ، مواداوليه و سرمايه اي" تشکيل مي دهد.
وي مهم ترين برنامه گمرک را در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني ، کاهش زمان و هزينه تشريفات گمرکي اعلام کرد و گفت : در سال سال اخير تعداد گمرکات کشور از 167 مورد به 142 گمرک کاهش يافته و حدود 25 واحد گمرکي هم ادغام يا حذف شده است.
معمارنژاد افزود : در سال جاري هم نهضت تجهيز و ساماندهي گمرکات ادامه دارد و طرح هاي زيادي در حوزه گمرک نوين اجرا خواهد شد.
وي همچنين از ارتقاي رتبه فضاي کسب و کار گمرک از دهم به سوم در يک سال اخير خبر داد که در ميان 20 دستگاه و سازمان تحقق يافته است.
وي گفت : مشتريان خوشنام گمرك به‌زودي معرفي و تسهيلات ويژه‌اي براي آنان در نظر گرفته مي‌شود و انجام امور گمركي در كمترين زمان از اين تسهيلات خواهد بود./عب
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار