كارشناسان معتقدند: روند بورس تا پايان سال مثبت خواهد بود و مي توان به آينده روشن اميدوار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ بورس تهران در سال گذشته با نوسانات بسياري مواجه بوده و هر چند در نخستين ماه سال با رشد متوسط نويد يك دوره آرماني براي بورس تهران را مي داد، اما موقع بررسي باز هم مخصوصا وقايع قبل بعد از اين تصور را نقش برآب كرد و به خصوص در فصل پاييز روند نزولي با سير ده درصدي حاكم شد كه نگراني سهامداران را در پي داشت.

با وجود افت سنگين بورس در زمستان، بازدهي سرمايه گذاران از اول سال گذشته تا زمستان به رشد به متوسطي رسيد و به اين ترتيب رشد بورس در مقايسه با ديگر بازارهاي سرمايه گذاري (نظير سكه، طلا، دلار، مسكن و ...) در رده آخر قرار گرفته است، به طوري كه سرمايه گذاران در بازارهاي ديگر بعضا سود صد درصدي دريافت كرده اند و همين عامل باعث خروج بخشي از سرمايه ها از بورس به سوي بازارهاي موازي شده است.

افت قيمت ها در بازارهاي جهاني، بحران اقتصادي اروپا به ويژه در يونان، كاهش ارزش برابري يورو و ريزش قيمت جهاني فلزات اساسي در كنار مسايل داخلي از جمله سوء استفاده بزرگ در شبكه بانكي، استيضاح وزير اقتصاد، تحولات سياسي در ابتداي سال، مسأله انتخابات، تشديد فشارهاي سياسي غرب عليه ايران و در نهايت رشد بي رويه نرخ ارز همگي منجر به حكمفرمايي مزمن فصل سرد در تالار شيشه‌اي شده اند.

ميلاد كاويانپور كارشناس بازار سرمايه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، وضعيت بورس تا پايان سال را مثبت ارزيابي كرده و عواملي از جمله گزارشات مالي شركت ها، اثربخشي نرخ ارز بر بازار سرمايه و همچنين بهبود سياست هاي پولي و بانكي دولت را گام‎هايي در جهت رشد اين بازار در روزهاي محدود باقيمانده تا پايان سال برشمردند.

*چرا بورس سود نمي دهد؟

در همين راستا، علي مينايي كارشناس ديگر بازار سرمايه، بازدهي پايين بورس را از ابتداي سال تاكنون در دو ديدگاه مورد بررسي قرار داد و گفت: كارشناسان معتقدند كه بورس آيينه اقتصادي كشور است، بنابراين در شرايطي كه سودآوري توليد اقتصادي پايين است از بورس نيز نمي توان انتظار بيشتري داشت.

وي ادامه داد: به همين دليل، بازدهي بورس از ابتداي سال تاكنون تنها متوسط بوده كه مقايسه با سال هاي قبل و نيز بازارهاي موازي، بسيار پايين است.

مينايي تصريح كرد: درحال حاضر وضعيت حاكم بر بورس مطلوب نيست و بالطبع سرمايه گذاران با احتياط بيشتري به فعاليت مي پردازند.

اين كارشناس بورس افزود: رشد اقتصادي و رونق بازار سرمايه نيازمند فضا و شرايط آرام است و تحريم ها و فضاي آشفته اقتصادي بستر مناسبي براي استقبال از اين بخش فراهم نكرده است.

*عكس العمل ديرهنگام به تحولات ارزي

مينايي در ادامه به واكنش بازار سرمايه به افزايش نرخ ارز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر اخبار سياسي بيشتر از نرخ دلار بر بازار سرمايه تأثيرگذار است اما با آرام شدن فضاي سياسي، به تدريج تأثير رشد دلار در قيمت سهام آشكار خواهد شد.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه نرخ دلار نسبت به سال قبل 50 درصد افزايش يافته است در شرايط بهتر بايد سود شركت هاي بورسي دو تا سه برابر اين ميزان افزايش يابد.

مينايي يادآور شد: بيشترين تأثير از رشد در صنايع پتروشيمي، معدني، فولاد و در مجموع شركت هاي صادراتي كه به فروش‌ آنها به تغيير نرخ ارز حساسيت بيشتري نشان مي دهد، آشكار خواهد شد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: چنانچه حساسيت هاي حاكم بر اقتصاد كشور فروكش كند، شاخص كل بورس تا پايان سال مي تواند حدود 10 تا 20 درصد رشد كند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
باید بیشتر به فکر کارگران و تامین معاش انان بود
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۳:۱۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
امیدوارم مشکلات رفع شه
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
بورس تهران در جا میزنه ........
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
اینقدر پیش بینی های آقایون به اصطلاح "کارشناس" اشتباه از آب دراومده که آدم از هرچی پیش بینی اونم از ناحیه کارشناسان حالش بهم میخوره.یه آدم عادی در پاره ای از موارد دقیقتر از این آقایون نظر میده.
آخرین اخبار