حدود يك سوم جمعيت جهان يعني بيش از دو ميليارد نفر به ميكروب سل آلوده‌اند و در هر ثانيه نيز يك نفر به اين ميكروب آلوده مي‌شود.

دكتر سيد محمد رضواني متخصص بيماري‌هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سل از شايعترين بيماري‌هاي عفوني در جهان است كه هم دير تشخيص داده مي‌شود و هم درمان آن مشكل و پرهزينه است.
وي افزود: در سال 1985، كشور‌هاي پيشرفته به دنبال كاهش نسبي موارد بيماري سل، ريشه كني اين بيماري را اعلام كردند، اما در دهه 90 ميزان بيماري به حدي افزايش يافت كه سازمان بهداشت جهاني سل را فوريت جهاني اعلام نمود.
رضواني تأكيد كرد: در حال حاضر حدود يك سوم جمعيت جهان يعني بيش از دو ميليارد نفر به ميكروب سل آلوده‌اند و در هر ثانيه نيز يك نفر به اين ميكروب آلوده مي‌شود.
وي با بيان اينكه افراد آلوده به ميكروب سل به طور مستقيم در معرض ابتلا به اين بيماري هستند، اظهار داشت: هم اكنون حدود سي ميليون نفر در جهان مبتلا به سل هستند كه البته بيشتر مبتلايان به اين بيماري هنگامي متوجه مشكل خود مي‌شوند كه بيماري به ميزان قابل توجهي پيشرفت كرده است.
رضواني با اشاره به اينكه افراد دچار نقص سيستم ايمني بسيار بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به سل هستند، يادآور شد: افراد مبتلا به ايدز مهمترين گروهي هستند كه بسيار زياد مبتلا به سل مي‌شوند به طوريكه بر اساس آمار‌هاي جهاني، حدود يك سوم مبتلايان به ايدز دچار عفونت سل هستند.
وي گفت: در صورت درمان نشدن به موقع تنها ده درصد مبتلايان به عفونت HIV وقتي مبتلا به سل تشخيص داده مي‌شوند، سه ماه بعد زنده خواهند ماند.
رضواني خاطرنشان كرد: با وجود ابتلاي تعداد قابل توجهي از مردم جهان به بيماري سل، امروز حذف سل ديگر يك رويا نيست و با پيشگيري‌هاي مناسب و به موقع مي‌توان اين بيماري را كنترل، حذف و حتي ريشه كن كرد.
 

* تا 20 سال آينده سي ميليون نفر بر اثر سل جان خود را از دست مي‌دهند
در ادامه عليرضا رسايي متخصص بيماري‌هاي عفوني افزود: بيماري سل شايع‌ترين عامل مرگ و مير ناشي از يك بيماري‌ عفوني در جهان و عامل حدود 23 ميليون مرگ قابل پيشگيري در سال است.
وي تأكيد كرد: براساس آمار‌ها پيش بيني مي‌شود كه طي ده سال آينده 300 ميليون نفر به ميكروب سل آلوده و 90 ميليون نفر به بيماري سل مبتلا شوند.
رسايي تصريح كرد: در صورتيكه مبارزه جدي و فراگير برضد سل در سطح جهان صورت نگيرد، تا 20 سال آينده حدود سي ميليون نفر در جهان براثر سل جان خود را از دست مي‌دهند.
وي با اشاره به اينكه تشخيص و درمان به موقع سل راهكار اصلي در مبارزه با اين بيماري عفوني است، خاطرنشان كرد: سازمان بهداشت جهاني برنامه موفق مبارزه با بيماري سل را كشف و 70 درصد موارد جديد اسمير مثبت " ابتلاي جديد به بيماري" و درمان 85 درصد بيماران دانسته است كه با پيشرفت‌هاي خوبي كه در زمينه مبارزه با اين بيماري در ايران صورت گرفته، مي‌توان گفت كه كشورمان در زمينه مبارزه با بيماري سل موفق بوده است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.