با وجود پيشرفت هاي علم پزشكي و تلاش هاي زيادي كه براي كنترل، ‌تشخيص و درمان بيماري هاي عفوني انجام شده است، ‌اما همچنان علت يك سوم مرگ و مير سالمندان، عفونت ها هستند.

مرتضي قوجازاده متخصص فيزيولوژي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مشكلات و بيماري هاي عفوني همواره به عنوان ‌يك مشكل و معضل پزشكي محسوب مي شوند و با وجود پيشرفت هاي موجود، ‌اين بيماري ها عامل ناتواني و مرگ و مير تعداد قابل توجهي از مردم در سراسر دنيا هستند.

وي با بيان اينكه خطر بروز عفونت در برخي از گروه هاي سني به دليل شرايط خاص بدني و محيطي بيشتر است، ادامه داد: در واقع افراد در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي عفوني بسيار بيشتر از ديگران دچار عفونت ها شده و خطرات اين بيماري ها در اين افراد به مراتب بيشتر است.

قوجازاده تاكيد كرد:‌ كودكان و سالمندان از جمله مهمترين افرادي هستند كه خطر ابتلا به بيماري هاي عفوني در آنها بيشتر است.

اين متخصص فيزيولوژي با اشاره به اينكه آمار مرگ و مير كودكان و سالمندان ناشي از عوامل عفوني در اغلب نقاط دنيا بسيار بالا است، تصريح كرد: با وجود پيشرفت هاي علم پزشكي و تلاش هاي زيادي كه براي كنترل، ‌تشخيص و درمان بيماري هاي عفوني انجام شده است؛ ‌اما همچنان علت يك سوم مرگ و مير سالمندان،‌ عفونت ها و بيماري هاي عفوني اعم از ويروس ‌و باكتريايي هستند.

وي يادآور شد: براساس مطالعات گوناگون و شواهد موجود يكي از علل رايج بستري سالمندان در مراكز آموزشي درماني عفونت ها هستند.

قوجازاده خاطرنشان كرد: با توجه به شيوع بالاي عفونت ها در افراد بالاي 60 سال و خطرات قابل توجه اين عوامل خطرآفرين براي افراد سالمند، رعايت موارد و اصول بهداشتي در سالمندان، توجه بيشتر خانواده ها، نزديكان اين افراد به شرايط بدني فرد سالمند و انجام برنامه ريزي هاي دقيق مسئولان بهداشتي كشور براي پيشگيري، كنترل، ‌تشخيص و درمان بيماري هاي عفوني در افراد سالمند ضروري خواهد بود.

*شرايط خاص سالمندان تشخيص و درمان عفونت را در اين افراد مشكل ساخته است

در ادامه بهروز نقيلي متخصص بيماري هاي عفوني افرود: وجود عفونت در فرد سالمند مي تواند خطرات بيشتري داشته باشد كه اين موضوع دلايل متعددي دارد.

وي با بيان اينكه شرايط خاص سالمندان تشخيص و درمان عفونت را در اين افراد مشكل ساخته است، تاكيد كرد: ضعف سيستم ايمني، تغييرات فيزيولوژيك در اندام هاي مختلف و فقدان علايم و نشانه هاي كلاسيك عفونت همچون تب و لكوستيوز از جمله عواملي است كه تشخيص و درمان عفونت را در اين گروه از بيماران دشوار كرده است.

نقيلي گفت: پولميز برخي از سالمندان از اينكه تحت درمان هاي مختلف از جمله جراحي ها قرار گيرند نيز از ديگر مشكلات موجود در زمينه تشخيص و درمان بيماري هاي مختلف در سالمندان است.

وي افزود: در زمينه علايم و نشانه هاي شايعي كه در افراد سالمند ديده شده مي توان آن را به بيماري هاي عفوي نسبت داد و مشكلات و اختلالات گوارشي،‌ اختلالات ريوي، ضعف و بي حالي، اختلالات اداري ‌و مشكلات تنفسي ‌از جمله مهمترين علايم، نشانه ها و مشكلات ناشي از عفونت ها در افراد سالمند است.

نقيلي خاطرنشان كرد: توجه به علايم باليني بخصوص ضعف و بي حالي كه مي تواند بيانگر شروع عفونت سيستميك باشد نقش بسيار مهمي در تشخيص، درمان و كنترل بيماري هاي عفوني در سالمندان دارد./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار