یک روانشناس بالینی گفت: افرادی که خیلی زیاد شیرینی جات مصرف می کنند، احتمالا دچار استرس به ویژه نوع مزمن آن هستند.

حشمت الله نادی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: همه مردم در زندگی خود، درجات مختلفی از استرس را تجربه می کنند ممک است همراه با استرس علایم متعددی را نیز بروز دهند.

وی با اشاره به اینکه استرس مزمن یکی از انواع مهم استرس است، تصریح کرد: مبتلایان به استرس مزمن در طول زندگی خود بارها و بارها دچار استرس های نسبتا تشدید می شوند.

نادی با بیان اینکه استرس مزمن در مقایسه با موارد دیگر استرس علایم متنوع تری دارد، اظهار داشت: بسیاری از علایم و نشانه های استرس مزمن عادی به نظر می رسند، به همین دلیل مبتلایان به آن وخانواده و اطرافیان فرد مبتلا، در اغلب موارد به سادگی از کنار این علایم می گذرند.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه مصرف زیاد شیرینی با بروز استرس مزمن در ارتباط است، تاکید کرد: در واقع افرادی که خیلی زیاد شیرینی جات مصرف می کنند، احتمالا دچار استرس به ویژه نوع مزمن آن هستند. افراد دچار استرس مزمن، مدام تحت تاثیر هورمون استرس هستند و همین هورمون می تواند دلیل بر تمایل و علاقه شدید فرد به مصرف زیاد شیرینی جات باشد.

نادری خاطر نشان کرد: سردرد، دل درد، مشکلات عضلانی، مشکلات مربوط به دهان به ویژه خونریزی های زیاد از لثه و دهان، مشکلات پوستی مثل جوش های پوستی و همچنین اختلالات مربوط به خواب، از دیگر علایم مرتبط با استرس مزمن است.

** با تشخیص و درمان به موقع، استرس مزمن قابل کنترل است

این روانشناس بالینی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مبتلایان به استرس مزمن به دلیل شیوه زندگی و نوع شغل خود مدام تحت تاثیر هورمون استرس هستند، به همین دلیل کیفیت زندگی آنها تا حدودی کاهش می یابد.

وی افزود: اگر چه اغلب افراد مبتلا به استرس مزمن به سادگی از کنار علایم و نشانه های این اختلال می گذرند، اما در مجموع باید گفت که علایم استرس مزمن، علایم خاص و ویژه ای هستند و با کمی دقت می توان به ارتباط آنها با این نوع اختلال روانی پی برد.

نادی با بیان اینکه با تشخیص و درمان به موقع استرس مزمن قابل کنترل است، تصریح کرد: استرس مزمن به طور دائم با فرد مبتلا خواهد بود و می تواند بر جنبه های مختلف زندگی بیمار تاثیر بگذارد، به همین دلیل کنترل آن بسیار حائز اهمیت است.

نادی خاطر نشان کرد: افرادی که علایم مرتبط با استرس مزمن را تجربه می کنند، باید در اولین فرصت به پزشک و متخصص مربوطه مراجعه کرده تا در صورتیکه دچار استرس مزمن باشند به موقع برای کنترل و درمان بیماری آنها اقدام شود./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار