عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : آجيل و انواع مغزها، در صورت نداشتن استاندارد های کیفی به سلامت فردی آسیب می رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگارن به نقل از وب دا ، دکتر محمد صفریان با بيان اينكه مصرف آجيل‌ها به خصوص انواع مغزها در ايام عيد به مردم توصيه مي‌شود، گفت: اين مغزها بايد سالم و بدون بو باشند زيرا در صورت نداشتن استانداردهاي سلامت، موجب مسمومیت و به مرور موجب بروز آسیبهای جدی به کبد خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود همچنین شهروندان از خرید و مصرف آجیل‌ های رنگ شده خودداری کنند ،زیرا رنگ‌ هایی که برای رنگ کردن انواع آجیل استفاده می ‌شوند عمدتاً غیرمجاز بوده و گاهی حساسیت‌ های شدیدی را در مصرف‌ کننده ایجاد می ‌کنند.

دکتر محمد صفریان با اشاره به اینکه نگهداری آجیل و خشکبار در مکان‌ های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی و در نتیجه تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می شود افزود : افلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت، فرآوری یا حمل و نقل نامناسب در پسته، فندق یا بادام زمینی به وجود می ‌آید و بایستی تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تغذیه افراد در حال رژیم در ایام نوروز گفت: این افراد باید از مصرف شیرینی‌جات دوری كنند و بیشتر به مصرف انواع مغزها و آجیل روی بیاورند زیرا این كار باعث كاهش حجم غذای مصرفی در طول روز می‌شود.

دکتر صفریان با تاكید بر آمار بالای مسمومیت‌های ناشی از مصرف سبزی‌ها و قارچ‌های سمی، گفت: همچنین افرادی كه قصد مسافرت‌های كوتاه مدت اطراف شهر را دارند، باید از مصرف سبزی‌ها و قارچ‌های روییده در دشت‌ها پرهیز كنند./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.