داروها به منظور درمان بیماری های مختلف مصرف می شوند، اما باید در مصرف آنها به اندازه کافی دقت کرد. هر گونه استفاده ناصحیح از داروها می تواند عواقب وخیمی را برای مصرف کننده بر عهده داشته باشد. در این مطلب شما را با نکاتی کاربردی در مورد داروها آشنا خواهیم کرد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، آيا مي دانيد که چگونه به طور بهينه داروهاي خود را مصرف کنيد. در این مطلب 17 نکته برای چگونگي مصرف بهينه دارو به شما توصیه شد است که به سلامتی شما کمک شایانی می کند.

- تمام داروهايتان را به دور از حرارت، رطوبت و دسترس کودکان نگهداريد.

شرايط نگهداري بسياري از داروها بر روي بسته بندي دارو و يا برگه راهنماي آنها نوشته شده است . داروهاي يخچالي بايد حتماً در يخچال نگهداري شوند اما بايد از يخ زدن آن جلوگيري کرد .

بهترين محل براي نگهداري دارو دور از يخگير است . در اين موارد بايد به اين مسئله دقت کنيد که داروها را در محلي از يخچال که توجه بچه ها جلب کند قرار ندهيد . داروهاي غيريخچالي بايد دور از نور، آفتاب و حرارت نگهداري شوند. محل هايي مثل کابينت هود آشپزخانه محل مناسبي براي دارو نيست. بيشتر داروها به نور و حرارت حساسند و ممکن است زودتر از موعد خراب شوند و يا حتي به مواد سمي تبديل شوند ..

- خودسرانه دارو مصرف نکنید.

مقدار دارويي که بايد مصرف کنید توسط پزشک محاسبه و در نسخه قيد مي شود . به شما توصیه می کنیم مطابق توصيه پزشک و داروساز، دارو را مصرف کنید، يعني اولاً در هر بار مصرف، ‌مقدار داروي تجويز شده را بطور کامل مصرف نمايد و ثانياً طول درمان توصيه شده را به پايان برساند .

- حتما در هنگام خريد و مصرف داروها به تاريخ انقضاي آنها توجه نماييد.

- از خرد کردن يا جويدن قرص هاي روکش دار جدا خودداري کنيد، اگر قرص روکش دار ترک داشت مصرف نکنيد.

- داروهاي مايع را قبل از مصرف تکان دهيد.

زيرا بعضي از داروهاي مايع دراثر ماندن، دو لايه و يا چند لايه مي شوند و داروهاي موثر در بعضي لايه ها کم و در بعضي لايه ها زياد است.

- اگر شيشه شربت را در يخچال نگهداري کنيد ممکن است شکرک بزند اما در صورت گرم کردن (نه جوشاندن) مجددا قابل استفاده است.

- داروهاي نيم خورده و داروهايي که مقداري از آنها مصرف شده است قابل نگهداري نيستند وبايد دور ريخته شوند.

- به طور کلي درمصرف قطره ها يا پمادهاي چشمي، گوشي و بيني از تماس نوک قطره يا پماد با مخاط خودداري کنيد.

- قبل از مصرف قطره يا اسپري بيني، به آرامي بيني خود را تخليه نماييد.

- درمصرف داروهاي مايع به ويژه آنتي بيوتيک ها و داروهاي ضدصرع تا حدامکان از قاشق هاي مخصوص همان دارو استفاده کنيد (از داروساز بخواهيد که قاشق مخصوص دارو را در اختيار شما قرار دهد) چرا که قاشق هاي معمولي آشپزخانه به اندازه کافي دقيق نيست.

- بهترين روش استفاده از داروهايي که به شکل کرم ويا پماد هستند اين است که ابتدا محل مورد نظر را به مدت 5 دقيقه مرطوب نمايد وسپس قبل ازخشک شدن (درطي 2 تا 5 دقيقه) دارو را روي ضايعه بماليد.

- پيش از استفاده از قطره چشمي دست هايتان را بشوييد، مژه هاي خود و اطراف چشم ها را تميز کنيد تا از انتقال هر گونه آلودگي به داخل چشم جلوگيري شود.

- از مصرف طولاني مدت قطره هاي چشمي به ويژه آنهايي که حاوي ترکيبات کورتوني هستند (ومعمولا براي رفع التهاب چشم استفاده مي شوند) بدون تجويز پزشک جدا خودداري نماييد. مصرف طولاني مدت اين داروها بدون کنترل پزشک ممکن است عوارض سهمناکي همچون بيماري هاي کاتراکت (آب مرواريد) وگلوکوم (آب سياه) و نهايتا کوري را در برخواهد داشت.

- براي ريختن قطره گوشي، لاله گوش را به عقب بکشيد، (درکودکان به پايين و عقب و در بزرگسالان به بالا وعقب) و بعد قطره را بچکانيد.

- قطره های گوشی نبايد بسيار سرد يا بسيار گرم باشد.

بهترين روش براي اينکه قطره گوشي به گرماي مناسب برسد، اين است که آن را بين دست ها به جلو عقب بگردانيد.

- از قرار دادن قطره های گوش در آب جوش جدا خودداری کنید، زيرا نبايد بسيار گرم باشد.

- از قطره چشمي، گوشي يا بيني که مدتي بي استفاده مانده است مجددا استفاده نکنيد، چرا که خود اين دارو مي تواند محيط مساعدي جهت تجمع عوامل ميکروبي بوده ودر نتيجه ممکن است مصرف آن ضرري به مراتب بيش از فايده اش باشد./ ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.