معاون تحقیقات و فنآوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارانی که دچار آلرژي و مشکلات تنفسی هستند باید توصیه هاي بهداشتی را در ایام خانه تکانی عید جدي بگیرند.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فنآوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در این ایام چند نکته را باید مورد توجه قرار داد نکته اول در مورد استفاده از شوینده ها است که در برخی از موارد افراد از مخلوط جوهر نمک و وایتکس براي تمیز و براق کردن سطوح استفاده می کنند که این ترکیب بسیار خطرناك است و به ریه ها آسیب جدي و غیرقابل بهبود میرساند. عوارض ناشی از استفاده از این ترکیب شیمیایی معمولاً از یک سال بعد از تماس، دیگر باقی می ماند.
این فوق تخصص ریه افزود: نکته دوم که مردم باید در ایام خانه تکانی قبل از عید مورد توجه قرار دهند این است که هنگام تکاندن پرده ها، فرش ها و مبل ها، پرزهایی به نام هیره یا مایت در هوا پراکنده میشود که با ورود این ذرات به فضاي تنفسی باعث تشدید آسم و بروز آلرژي میشود بنابراین هنگام خانه تکانی باید از جاروي برقی استفاده شود و حتی المقدور پنجره ها باز باشند تا مستقیماً در معرض گرد و خاکی که بین پرز فرش ها و پرده هاست قرار نگیرند.
دکتر قانعی گفت: نکته سوم به تغییر فصل مربوط میشود و کسانیکه آلرژي و حساسیت بینی دارند از هم اکنون باید از داروهاي پیشگیري کننده از حساسیت فصلی و ضد آلرژي استفاده کنند تا در ایام نوروز که دسترسی به پزشک مشکل است، دچار ناراحتی نشوند.
وي در مورد تأثیر ماسکها در جلوگیري از ورود گرد و خاك معلق در هوا و بروز آلرژي و حساسیت هاي فصلی گفت: تنها ماسکی که جراحان در اتاق عمل استفاده میکنند کارایی لازم را دارند و ماسکهایی که به شکل یک کاغذ جلوي بینی قرار میگیرند اثري براي پیشگیري نخواهند داشت. ماسکهاي معمولی قابلیت فیلتر ذرات را نداشته و فقط جلوي ورود ذرات بزرگ را میگیرند که به طور نسبی این کار بدون ماسک هم انجام می دهد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار