متخصص بیماری های کودکان اعلام کرد: کم کاری تیروئیدی مادرزادی غده تیروئید، یک نفر از هزار تا 4 هزار نفر را درگیر می کند و علت مهم کم توانی ذهنی محسوب می شود.

دكتر فرین سلیمانی، متخصص بیماری های کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: رشد مغز و همچنین رشد طبیعی کودک به سطح طبیعی هورمون تیروئید وابسته است که در کشور پیشرفته در روزهای نخستین تولد نوزاد به طور معمول یک نمونه برداری برای TSH یا T4 از پاسنه پا گرفته می شود و اگر TSH بالا باشد یا T4 پائین باشد این یافته با تکرار آزمایش با نمونه خون وریدی تأیید می شود.

وی اظهار داشت: در نوزاد با کم کاری تیروئید مادرزادی غده تیروئید به دلایل ناشناخته ممکن است یا کوچکتر از طبیعی باشد و یا نقص در تکامل داشته باشد و به ندرت مواردی که در خون مادر یا بیماری تیروئید موجود باشد ممکن است از جفت بگذرد و به طور موقت باعث توقف کار تیروئید نوزاد شود که به جز در این موارد نادر کم کاری تیروئید معمولاً پایدار است.

دانشیار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال اظهار داشت: درمان برای تمام طول زندگی با مصرف روزانه لووتیروکسین از کم توانی ذهنی پیشگیری خواهد کرد و باعث رشد طبیعی خواهد شد.

وی گفت: هورمون های تیروئید پس از ساخته شدن در این غذه به جریان خون منتقل شده و بسیاری از فرآیندهای شیمیایی را در بخش های مختلف بدن کنترل می کند.

سلیمانی افزود: این هورمون ها برای تکامل و عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی و برای حفظ دمای بدن و انرژی ضروری اند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار