مسئول کلنیک تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهترین روش مصرف ماهی کباب کردن است زیرا سبک تر و هضم آن برای معده آسانتر است.

دکتر ابراهیم خادم، مسئول کلنیک تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:: طبیعت گوشت ماهی سرد و تر است البته ماهیان آب شور نسبت به ماهیان آب شیرین از جمله قزل آلا سردی و رطوبت کمتری دارند طبیعت گوشت ماهی نمک سود از هر نوع که باشد گرم و خشک است.

وی گفت: بهترین روش مصرف ماهی کباب کردن آن است که سبک تر و هضم آن برای معده آسانتر از نوع سرخ کرده آن می باشد، خوردن ماهی سرخ شده در روغن باعث تشنگی شده و دیرتر از معده خارج می شود در آموزه های حکمای طب سنتی ایران آشامیدن آب زیاد بلافاصله بعد از خوردن ماهی و مصرف ماهی همراه با شیر یا تخم مرغ مکرراً نهی شده است و این موارد ایجاد کننده بیماری های مزمن دانسته اند.

خادم تصریح کرد: افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند بهتر است ماهی را همراه با چاشنی های گرم مثل زنجبیل پرورده، گلپر و آویشن مصرف کنند و افرادی که با خوردن ماهی دچار تهوع می شوند مصرف آب به یا آب زیره بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه میگو طبیعت گرم و تر دارد گفت: میگو دیرهضم بوده و سنگین، شربت انار و سرکه به عنوان مصلحات آن در نظر گرفته می شود.

**گوشت مرغ، کبک و بلدرچین مناسب مزاج انسان است

مسئول کلنیک تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: در میان پرندگان گوشت مرغ و سپس کبک و بلدرچین مناسب مزاج انسان است و هرچه تغذیه پرندگان مورد استفاده بهتر و طبیعی تر باشد خواص مفید گوشت آنها نیز بیشتر خواهد بود اما گوشت حیواناتی که به دور از نظارت های بهداشتی بوده و از غذاهای نامرغوب و یا انواع کاغذ و زباله استفاده کردند در نقطه مقابل این امر قرار دارد.

وی گفت: طبیعت گوشت کبک و بلدرچین گرم و خشک است، کبک نیز لطیف ترین گوشت ها است و سریع هضم می شود البته افراط در مصرف آن در برخی افراد ایجاد یبوست می کند پس بهتر است افراد گرم مزاج خوردن گوشت کبک و بلدرچین را با چاشنی انواع ترشی طبیعی همراهی کنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار