بیماری حرکت یا بیماری سفر یک بیماری شایع ناشی از سفر کردن با وسایل نقلیه بوده که فرد را دچار سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می کند و در بین کودکان شایع تر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، هر سال بافرارسیدن تعطیلات نوروز مردم بعد از یک سال کار و تلاش به فکر تفریح و مسافرت می افتند و با هواپیما،‌ اتومبیل و یا کشتی سفرهای نوروزی خود را آغاز می کنند اما بعضی از افراد در هنگام مسافرت با وسایل نقلیه دچار علائمی مثل سرگیجه و حالت تهوع می شوند که هیچ دلیل خاصی هم برای آن پیدا نمی کنند آمارها هم نشان می دهد که از هر 10 نفر 9 نفر به این علائم در حین سفر مبتلا می شوند اما در پزشکی این موارد علامت بیماری حرکت یا بیماری سفر است، مشکلی که شاید اغلب ما در طی سفر با آن مواجه شویم.

دکتر اسحاق حسینی متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار ما افزود: بیماری حرکت بیماری است که افراد به دلیل مسافرت با ماشین، کشتی و یا هر وسیله دیگری دچار علائمی مثل تهوع،‌ استفراغ و ضعف عمومی بدن می شوند البته ممکن است زمینه ارثی داشته باشد و گاهی هم به دلیل مشکلات بینایی و یا اختلال در مایع گوش میانی ایجاد می شود.

وی گفت: این بیماری خطرناکی نیست و به راحتی قابل پیشگیری است بنابراین افرادی که با وسیله نقلیه مثل ماشین سفر می کنند بهتر است روی صندلی عقب بنشینند و از برگردان سر به پشت خودداری کنند زیرا هر گونه حرکت در سر و گردن این علامات را شدت می بخشد.

وی تصریح کرد: بستن کمربند ایمنی کمک می کند از حرکتهای بیش از اندازه جلوگیری شود و در کاهش علامتهای این بیماری بسیار موثر است.

دکتر حسینی خاطر نشان کرد: کسانی که با اتوبوس سفر می کنند بهتر است در قسمت میانی و صندلی های وسط بنشینند زیرا نقاط حرکت و ترمزهای ناگهانی به قسمتهای وسط اتوبوس کمتر است.

**استفاده از پارچه خنک بهترین راهکار است

دکتر ایرج خسرونیا متخصص بیماریهای داخلی در ادامه افزود: بیماری حرکت 3یا 4 دقیقه بعد از اینکه سوار وسایل نقلیه شدند اتفاق می افتد و ابتدا فرد دچار حالت سرگیجه می شود و به دنبال آن حالت تهوع ایجاد می شود و یک عرق سرد بر روی پیشانی می نشیند.

وی گفت: بهترین کار این است که یک پارچه خنک روی پیشانی و چشمها قرار دهند تا از شدت علامتها کم کند البته گاهی این بیماری با مسمومیتهای سفر اشتباه گرفته می شود زیرا استفراغ به عنوان علامت در هر 2 بیماری مشترک است و افراد به دلیل اینکه سابقه بیماری حرکت دارند به پزشک مراجعه نمی کنند و با افزایش شدت استفراغ و کم شدن آب بدن مشکل بیماران بیشتر می شود و حتی خطرناک خواهد شد.

**صندلی های کنار پنجره بهترین گزینه برای پیشگیری از بیماری حرکت است

دکتر محمدرضا عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه افزود: در ایام نوروز بسیاری از مردم ترجیح می دهند سفرهای نوروزی خود را با هواپیما آغاز کنند اما متاسفانه با توجه به اینکه هواپیما یک محیط بسته است ایجاد بیماری حرکت بیشتر اتفاق می افتد.

وی گفت: بهترین کار این است که در هنگام سفر با هواپیما صندلی های روی بال هواپیما انتخاب شوند و همچنین صندلیهای کنار پنجره بهتر است به خصوص اگر هوا روشن باشد افراد می توانند از پنجره به افق دور بنگرند و هیچ حرکتی هم نداشته باشند.

وی گفت: همچنین کسانی که با کشتی سفر می کنند بهتر است روی عرشه کشتی ثابت بنشینند و به خشکی و یا افق نگاه کنند این کار باعث کاهش نشانه های این بیماری می شود.

**هنگام سفر با اتومبیل از بازیهای کامپیوتری خودداری کنید

دکتر امیر حسین فقیهی متخصص گوارش در ادامه افزود: بیماری حرکت به دلیل عدم هماهنگی بین چشم و گوش و مغز ایجاد می شود و این عدم هماهنگی بین3 عضو بدن باعث اختلال در سیستم گوارش و ایجاد سرگیجه و تهوع می شود.

وی گفت:‌ بهترین توصیه به افرادی که با اتومبیل سفر می کنند این است که از مطالعه درون ماشین بپرهیزند و کودکان از بازیهای کامپیوتری خودداری کنند زیرا پایین بودن سر به مدت طولانی باعث ایجاد علامتهای بیماری سفر یا همان بیماری حرکت می شود همچنین بهتر است تکیه داده و نقاط دور را نگاه کنند.

وی گفت: البته این بیماری در کودکان شایع تر است زیرا تحرک کودکان در اتومبیل بیشتر بوده و این شدت بیماری را افزایش می دهد.

دکتر فقیهی تصریح کرد: در کنار همه موارد پیشگیری کننده یک سری درمانهای سنتی هم وجود دارد و آن استفاده از پودر زنجبیل قبل از شروع حرکت است زیرا می تواند از بروز حالت تهوع جلوگیری کند البته عدم استفاده از غذاهای چرب و آماده نیز قبل از سفر می تواند از شدت علامتها بکاهد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.