اركستر سمفونيك تهران به رهبري نادر مرتضي‌پور 18 اسفند ماه به مناسبت تجليل از اسفنديار قره‌باغي براي علاقمندان به روي صحنه مي‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نادر مرتضي‌پور، رهبر و مدير هنري اركسترسمفونيك تهران و گروه كر با اعلام اين مطلب گفت: در اين اجرا با توجه به موضوع آن كه تجليل از اسفنديار قره‌باغي است قطعاتي در 3 بخش انتخاب شده كه اجرا مي‌شود.

وي افزود: قطعه پيروزي به آهنگسازي وتنظيم علي رحيميان،اي ايران به آهنگسازي روح الله خالقي و تنظيم محمود ميرزايي كه خوانندگي اين دوقطعه با اسفنديارقره باغي خواهد بود، ساحل ايمان قطعه است كه دفتر موسيقي آن را به مناسبت بيداري كشورهاي اسلامي سفارش و براي اسفنديارقره‌باغي نوشته شده وخودش نيز آن را اجرا مي‌كند.

مديرهنري اركستر سمفونيك تهران درباره‌ي ديگر قطعات اين اجرا افزود: قطعه نيايش يزدان با آهنگسازي و تنظيم حشمت سنجري قطعه‌اي است كه گروه كر دفترموسيقي آنرا اجرا خواهد كرد.

مرتضي‌پور ضمن بيان اينكه در تجليل ازقره‌باغي، رشيد وطن‌دوست كه سالها در اپراهاي تهران چه قبل ازانقلاب و چه بعد ازانقلاب با اسفنديار قره‌باغي همكاري داشته است، قطعه‌اي را اجرا خواهد كرد افزود: قطعه پرواز ققنوس با آهنگسازي و تنظيم اميربكان وخوانندگي رشيد وطن دوست با همراهي گروه كر در تجليل از اسفنديارقره‌باغي اين قطعه را اجرا مي‌كند.

رهبر ارکستر سمفونيک تهران در پايان خاطرنشان كرد: قطعه Awakening (بيداري ) با آهنگسازي اميد حجت و تنظيم رضا تاجبخش نيز براي اولين‌بار با خوانندگي اميد حجت به سفارش دفتر موسيقي به مناسبت بيداري اسلامي ساخته شده است كه براي علاقمندان اجرا خواهد شد/ی2

دكتر اسفنديارقره باغي تنها خواننده ايراني با مدرك دكتري آواز است وي درتبريز متولد شده است و ازنوادگان ستارخان بوده است وي براي تحصيلات متوسطه وارد هنرستان موسيقي درتهران شد و براي دوره‌هاي بالاتر به خارج ازكشوراعزام شد.

قره‌باغي پس ازبازگشت به ايران به طورتخصصي خوانندگي كلاسيك را انتخاب مي‌كند و به عنوان خواننده باس دراپراي تهران مشغول به كار مي‌شود و همزمان كار خود را در راديو، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و هنروقت ادامه مي‌دهد.

اولين كار او در راديو درسال 1350 سرود اي ايران بود كه شعر اين اثر ازحسين گل و گلاب با آهنگسازي روح الله خالقي تنظيم شده بود. سرود اي ايران را قبلا" استادبنان با پيانو وبه صورت ترانه اجرا كرده بود كه قره‌باغي براي اولين‌بار اين كار را با مارش نظامي اجرا كرد.

اسفنديار قره‌باغي بعد از انقلاب اسلامي به عنوان رهبر گروه كر تالار وحدت مشغول به كارشد، وي بيش از800اثر در زمينه موسيقي مقاومت و دفاع مقدس ساخته است و از آثار بيادماندي وي مي‌توان سرود معروف آمريكا ،آمريكا ننگ به نيرنگ تورا نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار