سيستم چرخه اكران فيلم ها در سينماي كشور با خروج فيلم هاي فرهنگي و دامنه محدود نمايش آن ها طوري به گردش درآمده است كه حتي توليدات فاخر دنيا در اين فضا قرباني مي شوند.

علي درخشي كارگردان سينما و تلويزيون به خبرنگار حوزه سينماي باشگاه خبرنگاران گفت: فيلم هايي كه جايي در چرخه اكران فعلي سينماي كشور ندارند در جشنواره فيلم فجر فرصت ديده شدن و عرضه به مخاطبان خاص خود را پيدا مي كنند.

وي افزود: رقابت در جشنواره هاي داخلي به خصوص فيلم فجر در مقايسه با رقابت هاي تخريبي در چرخه اكران از قالبي سلامت برخوردار است. عدالت در بخش انتخاب بهترين آثار ارائه شده و به اين رويداد مهم سينمايي داخلي پررنگ تر از حوزه اكران ديده مي شود.

اين كارگردان سينما تصريح كرد: با توجه به لزوم تقويت پايه هاي برگزاري جشنواره فيلم فجر براي تبديل آن به اهرمي جهت ارتقاي جايگاه سينمايي ايران در سطوح بين المللي فضاي اين جشنواره بايد محل ظهور آثار فاخر و ارزرشي سينما باشد.

درخشي اضافه كرد: جشنواره فيلم فجر بايد از طريق ايجاد تغيير و تحولات خاص جهت تبديل نقاط ضعف به مثبت به ابزاري در راستاي جهت دهي سياست هاي حاكم بر سينماي كشور تبديل شود.

اين كارگردان سينما ادامه داد: مسئولان سينما در كنار دست اندركاران برگزاري جشنواره فيلم فجر بايد اهدافي را در چارچوب آرمان خواهي ملت ايران ترسيم كنند.

درخشي بيان كرد: سينماي ايران از مخاطبين با شعور و آگاه به مسائل روز حاكم بر سينماي جهان برخوردار است كه با توجه به زمان بندي كوتاه مدت اكران برخي فيلم هاي ارزشي و فرهنگي در سينما در قياس با توليداتي با محتواي سطحي و سخيف استقبال گسترده اي را براي تماشاي آثار ارزشي از خود نشان داده اند.

اين كارگردان سينما تاكيد كرد: متاسفانه گردانندگان چرخه اكران فيلم ها در سينماهاي كشور طوري عمل مي كنند كه اگر توليداتي فاخر سينماي دنيا مانند " بن هور" را در صف اكران قرار دهيم پروانه نمايش با مدت زمان محدود به آن تعلق مي گيرد.

درخشي اضافه كرد: نمونه داخلي كه در مورد مطالب ذكر شده در خصوص شرايط اكران فيلم هاي فرهنگي با قالب فاخر مي توان معرفي كرد به طور حتم"راه آبي ابريشم" مي باشد.

اين كارگردان سينما افزود: "راه آبي ابريشم" به دليل نبود سياست هاي درست در حوزه اكران هنوز فرصت خوبي در چرخه نمايش فيلم ها پيدا نكرده است.

درخشي گفت: سياست هاي غلط در بحث اكران فيلم ها در كنار ايجاد وضعيت نامناسب اقتصادي براي سينماگران آينده اي تاريك مقابل سينما براي بهره مندي از يك خروجي مناسب ترسيم كرده است.

اين كارگردان سينما تصريح كرد:‌ برنامه هاي مسئولان سينما در چارچوب اكران فيلم هاي فرهنگي با وجود برخورداري از فيلمنامه هايي غني از ساختاري شكننده برخوردار بوده است.

درخشي ادامه داد: نگاه هاي درست و كارشناسي مطابق با فضاي حاكم بر بخش هاي توليد و اكران وجود ندارد، ساخت فيلم نخست در مرحله توليد و بعد نمايش است و با وجود ظرفيت محدود سينماي كشور در حوزه اكران براي برخي آثار پرونه نمايش صادر نمي شود.

اين كارگردان سينما ابراز داشت: سينماي كشور با توجه به كمبودهاي سينما در بهره مندي از سالن هاي نمايش به حضور طولاني مدت و سوخت شدن شماري از توليدات سينمايي در صف اكران منجر شده است.

درخشي بيان كرد:‌در تمامي نقاط دنيا و به خصوص كشورهاي مطرح در عرصه ساخت فيلم صدور پروانه نمايش مساوي با اكران آن فيلم در سينماهاي مختلف است.

وي اشاره كرد: متاسفانه اين اصل به دليل فقر مديريتي در حوزه اكران ديده نمي شود و با وجود صدور پروانه نمايش براي آن اثر ما شاهد خروج اينگونه فيلم ها از بدنه اكران هستيم.

اين كارگردان سينما اضافه كرد: عملكرد سينماي كشور در بحث معرفي فرهنگ و تمدن غني ايراني و اسلامي به دليل كمبود ساخت چنين توليداتي آسيب پذير شده است.

درخشي ادامه داد: در "راه آبي ابريشم" ما شاهد ظهور عرق ملي هستيم پديده اي كه در كارنامه سينمايي كشور به ندرت يافت مي شود.

اين كارگردان سينما بيان كرد: كاهش دامنه توليد فيلم هاي فاخر و فرهنگي در سينماي كشور آثار مخربي به لحاظ فرهنگسازي بر روي جامعه خواهد داشت و ميان مخاطبان ما به خصوص قشر جوان با اين صنعت فاصله ايجاد مي كند.

درخشي اظهار داشت: هم اكنون سينماي هاليوود با توليدات خود در ژانرهاي مختلف و بهره مندي از تكنيك هاي جديد فيلمسازي و تزريق عنصر جذابيت به قالب آثار خود در مسير تغيير استيل فرهنگي جوانان ما گام برداشته است.

كارگردان"تنگنا" و "چشمان آبي زهرا" خاطرنشان كرد: براي حفظ پايه هاي ارزرشي سينما و مصون نگه داشتن جامعه در مقابل آسيب هاي فرهنگ غربي سينماي كشورهاي اسكتبار در كنار توليد آثار فاخر بايد سينماهاي خاصي براي نمايش اينگونه فيلم ها مشخص و معرفي شوند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار