معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر ضرروت برنامه‌ریزی در زمینه کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

، محمدجواد محمدی زاده عصر دیروز در کارگروه کاهش آلودگی هوای تبریز با اشاره به اقدامات و برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: آلودگی هوای تبریز نگران کننده نیست و مقدار پارامترهای مخربی همچون اوزن،SO2،H2S یا CO در هوای تبریز، در حد استاندارد بوده و حتی روند نزولی نیز دارند که این نشانه مدیریت مناسب موضوع است.

وی منشأ عمده آلودگی هوای تبریز را ذرات معلق فرامنطقه‌ای دانست و افزود: امیدواریم با حرکت به موقع مسئولان استان و اهتمام دست‌اندرکاران، ‌تبریز شرایط بحرانی را تجربه نکند.

معاون رییس جمهور با تاکید بر توجه بیشتر به نوسازی ناوگان خودرویی، تامین گاز مصرفی نیروگاه‌ها و توسعه کمی و کیفی مراکز معاینه فنی خودرو، از استاندار آذربایجان شرقی خواست در موافقت نامه‌ها و مصوبات پروژه‌های بزرگ، تامین اعتبار و اختصاص فضا برای ایجاد فضای سبز را اجباری کرده و تمام سازمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی پروژه‌های راه سازی و ریل‌گذاری را مجاب به ایجاد فضای سبز در کنار طرح مصوب کند.

محمدی زاده اطلاع‌رسانی از عوامل آلودگی هوا را عامل مهمی در جلب مشارکت مردم در این خصوص دانست و اظهار امیدواری کرد با تصویب طرح تفضیلی آلودگی هوای تبریز، این شهر در دو سال آینده از لیست هشت شهر آلوده کشور خارج شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بر حل موضوع خودروهای فرسوده در کشور تاکید کرد و اظهار کرد: تا پایان برنامه پنجم در کشور خودروی فرسوده باقی نخواهد ماند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با راه اندازی مترو تبریز در سال آینده، گاز سوز كردن خودروها و توسعه فضای سبز در كلانشهر تبریز گام های عملی در جهت كاهش بار آلودگی هوا برداشته می شود.

بیگی با بیان این که پالایشگاه و نیروگاه تبریز به دلیل استفاده از مازوت از آلاینده های هوای منطقه محسوب می شوند افزود: بر این اساس باید شركت گاز آذربایجان شرقی نسبت به تغییر سوخت و گازسوز كردن آنها اقدام كند.

وی اظهار کرد: پالایشگاه تبریز همچنین اهتمام ویژه ای در جهت تولید سوخت استاندارد و با كیفیت دارد كه تولید این سوخت در كاهش آلودگی هوای تبریز موثر بوده است.

علیرضابیگی خاطرنشان كرد: با تولید گازوییل با اكتان پایین در پالایشگاه تبریز اقدام اساسی در كاهش الودگی هوا صورت گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گفت: 50 درصد شهركهای صنعتی نیز در محدوده شهر ساخته شده اند كه ازعوامل مهم در انتقال آلاینده های هوا به كلانشهر تبریز هستند.

رییسی خاطرنشان كرد: خودروها مهمترین عامل آلودگی هوای كلانشهر تبریز هستند و بر اساس برآورد طرح جامع 66 درصد خودروها و یازده درصد صنایع و 23 درصد منابع تجاری و خدماتی در شعاع پنج كیلومتری شهر تبریز در آلودگی هوا نقش دارند./ب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.