محمود عبده زاده خاطرنشان كرد: دستيابي ايران به راديو دارو ثابت كرد كه ماهيت برنامه هاي اتمي ايران صلح آميز است و در راه خدمت به بشريت صورت مي گيرد.

پيش از اين دستاوردهاي هسته اي چگونه در بخش دارويي كشور مورد استفاده قرار مي گرفت؟ قوانيني كه در عرصه داخلي و بين المللي در اين مورد وجود دارد چيست؟ برخورد غرب با برنامه هاي هسته اي ايران در حوزه پزشكي چگونه است؟

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران، طي چند روز گذشته با جاگذاري موقت اورانيوم با غناي 20 درصد در رآكتور تحقيقاتي تهران، ايران توانست به پيشرفت قابل توجهي دست يابد.

در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته داود بيگي متخصص داروسازي هسته اي و عبده زاده مدير دفتر ارزيابي دارويي وزارت بهداشت

حضور داشتند و به اين سوالات پاسخ دادند.

داود بيگي در پاسخ به سوالي كه داروها چگونه قبل از رسيدن به چرخه توليد هسته اي تامين مي شدند گفت: تاريخچه اين داروها در دنيا و استفاده از آنها به 65 تا 70 سال قبل باز مي گردد ولي در ايران به 45 سال بيشتر مي رسد.

پس از انقلاب اسلامي نيز از سال 59 سازمان انرژي اتمي خط توليد برخياز اين داروها را شروع كرد و از سال 60 گروه پزشكي تاسيس كرد.
وي تصريح كرد: در پژوهش هاي راديو دارويي در دنيا حرف هاي زيادي براي گفتن داريم و در كنگره 2006 كره جنوبي كه از 70 كشور دنيا مقاله ارسال شده بود جمهوري اسلامي ايران رتبه 7 را كسب كرد و در كنگره آفريقا كه 85 كشور در آن مقاله ارايه كرده بودند جمهوري اسلامي ايران مقام اول را كسب كرد.
در ادامه اين گفتگو محمود عبده زاده نيز اظهارداشت: برخي از داروها را نمي توان از ساير كشورها وارد كرد.

به دلايل شرايط خاص اين داروها كه متخصصان و دانشمندان هسته اي و پزشكي در داخل پس از انقلاب اسلامي توانستند به اين امر مهم دست پيدا كنند.
وي تصريح كرد: با راه اندازي راكتور تحقيقاتي كوچك در تهران جمهوري اسلامي ايران توانسته است كه نيازهاي بومي خود را تامين كند.
داود بيگي در مورد هراس غربي ها از دست يابي ايران به فناوري و توليد راديو داروها از طريق انرژي صلح آميز هسته اي افزود: غرب از خود كفايي و از خودباوري ايران اسلامي هراس دارد زيرا ايران توانسته است كه 95 درصد نياز داخلي خود را در داخل توليد كند و تنها 5 درصد آن را وارد كند.
محمود عبده زاده مدير دفتر ارزيابي دارويي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: دستيابي ايران به راديو دارو ثابت كرد كه ماهيت برنامه هاي اتمي ايران صلح آميز است و در راه خدمت به بشريت صورت مي گيرد.

همچنين اين موضوع را ثابت كرد كه پيشرفت هاي يك كشور در اين عرصه را با واردات نمي سنجند بلكه با توليد اين داروها و استفاده صلح آميز انرژي هسته اي در اين راه مي سنجند.

/ع2


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار