محققان روشي براي توليد نانولوله‌هاي کربني سراميکي ارائه کردند. پيش از اين از آون براي توليد اين مواد استفاده مي‌شد اما اين گروه تحقيقاتي از ماکروفر براي اين کار استفاده کرده است که زمان پخت نانولوله را کاهش مي‌دهد.


به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، گورپرت سينگه از دانشگاه ايالتي کانزاس مي‌گويد نانولوله‌هاي کربني مي‌تواند شناساگرهاي ليزر و باتري‌هاي قابل شارژ را بهبود دهند. سينگه روي چندين پروژه مرتبط با نانولوله کربني کار مي‌کند. يکي از اين پروژه‌ها مربوط به توليد و پخت مواد نانولوله کربني سراميکي است. رايج‌ترين روش براي توليد اين نوع مواد اين است که از يک پليمر مايع استفاده شود که در آن پليمر درون يک قالب ريخته شده و پس از گرم کردن به شکل سراميک در مي‌آيد.

تيم تحقيقاتي سينگه يک راهبرد جديد براي اين کار ارائه کرده است. آنها براي خود يک پليمر مايع با چهار جزء توليد کردند: سليکون، بور، کربن و نيتروژن. اما به جاي اين که پليمر مايع را درون آون حرارت دهند، آن را درون يک ماکروفر حرارت دادند، همانند کاري که در آشپزخانه‌ها انجام مي‌شود. نتايج کار نشان داد که ماکروفر مانند يک آون نانولوله‌ها را حرارت مي‌دهد.

سينگه مي‌گويد کاري که ما کرديم اين بود که زمان توليد سراميک را کاهش داديم. اگر شما از يک آون يا هيتر استفاده مي‌کنيد، مجبور خواهيد شد که پليمر را براي مدتي گرم کنيد. اما با استفاده از ماکروفر اين زمان به چند دقيقه کاهش مي‌يابد. نتايج کار اين گروه در نشريه Applied Materials and Interfaces به چاپ رسيده است. آنها مقاله ديگري را در اين باره در نشريه Journal of the American Ceramic Society به چاپ رساندند.

به‌محض اين که نانولوله‌هاي کربني توليد شد مي‌توان از آن در حوزه‌هاي مختلف استفاده کرد. سينگه و همکارانش در يک کار مشترک با NIST روي روش‌هاي اندازه‌گيري ليزرهاي صنعتي قوي کار کردند. آنها قصد داشتند که بفهمند چگونه مي‌توان توان ليزر را اندازه‌گيري کرد. اخيرا براي اين کار ليزر را به يک رنگ کربني مي‌تابانند و اين رنگ دماي آب را بالا مي برد. با اندازه‌گيري مقدار افزايش دما، مي‌توان انرژي ليزر را اندازه‌گيري کرد. سينگه و همکارانش با استفاده از اين نانولوله‌ها شناساگر مورد استفاده در اين فرآيند را بهبود دادند. از انجايي که سراميک مي‌تواند در دماي بالا مقاوم باشد، براي محافظت از نانولوله به‌کارگرفته مي‌شود.

در پروژه ديگري آنها از پليمر چهار جزئي براي بهبود عملکرد باتري‌هاي قابل شارژ استفاده کردند. اين پليمر مي‌تواند ظرفيت و طول عمر باتري را افزايش داده و همچنين موجب بالا رفتن سرعت شارژ آن شود./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار