در حال حاضر كشور عراق توسط دولت برگزيده اقوام اين كشور اداره مي شود كه هدف آن تكميل و تصريح در احداث زيرساخت هاي مورد نياز آن است

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در اين ديدار كه در محل وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد علي نيكزاد با اشاره به مشتركات عميق فرهنگي و تاريخي ميان دو ملت ايران و عراق خروج نيروهاي آمريكايي از خاك عراق را به عنوان يك موفقيت بزرگ به دولت و ملت اين كشور تبريك گفت و اظهار داشت: در حال حاضر كشور عراق توسط دولت برگزيده اقوام اين كشور اداره مي شود كه هدف آن تكميل و تصريح در احداث زيرساخت هاي مورد نياز آن است.
وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه ما همواره خواهان عراقي امن، با ثبات و پايدار و پيشرفته هستيم و همواره با همسايگان خود روابط انساني با حفظ نقاط مشترك داشته ايم گفت: انقلاب اسلامي ايران به عنوان واقعيتي بي بديل و الهي در دنيا شناخته مي شود كه با رهبري مقام معظم رهبري به صورت پرشتاب به سمت پيشرفت، عدالت و توسعه در حال حركت است.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق مي توانند در حوزه راه و شهرسازي همكاري هاي زيادي با يكديگر داشته باشند افزود: ما در بخش مسكن به خاطر اراده دولت، پشتيباني رئيس جمهور، حضور كانون انبوه سازان و بخش خصوصي قدرتمند با داشتن 230 هزار نفر نيروي فني و مهندسي داراي تجربيات ارزشمندي هستيم كه براي تبادل آنها با كشور عراق آمادگي كامل داريم.
مهندس نيكزاد از مركز تحقيقات راه و شهرسازي به عنوان مركزي كه داراي تجربيات ارزشمند در زمينه هاي مختلف به ويژه درمباحث فن آوري هاي نوين و ايمن سازي ساختمان هاست ياد كرد و ادامه داد: طي 2 سال گذشته حركت خوبي در بحث صنعتي سازي مسكن در كشور جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است كه از هيئت عراقي دعوت مي كنيم از توانمندي هاي مركز تحقيقات راه و شهرسازي ما نيز بازديد كنند.
وي با بيان اينكه مجموع اقدامات انجام شده در حوزه مسكن منجر به  احداث 2.7  ميليون واحد مسكوني در شهرها و روستاهاي جمهوري اسلامي ايران شده است تصريح كرد:‌ ما از آمادگي كامل براي ساخت واحدهاي مسكوني با كيفيت و استاندارد مشخص در كوتاه ترين زمان ممكن توسط بخش خصوصي در جمهوري عراق برخورداريم و اين امر در مورد ساخت و بازسازي كارخانه هاي توليد مصالح ساختماني مانند سيمان نيز صدق مي كند چرا كه جمهوري اسلامي ايران هم اكنون 78 ميليون تن سيمان را در سال توليد مي كند.
وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: شركت هاي خصوصي ايراني آمادگي حضور در پروژه هاي عمراني جمهوري عراق را دارند.
بنابراين گزارش وزير مسكن و آباداني جمهوري عراق نيز در اين ديدار ضمن گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي و با اشاره به انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي در ايران گفت‌: جمهوري اسلامي ايران به دنيا ثابت كرد كه دموكراسي اسلام بسيار قوي تر از دموكراسي غربي است و من بسيار خوشحالم كه طي بازديد خود از چند شهر ايران توانستم سطح عالي سازندگي و ساخت و ساز را از نزديك ببينم.
محمد صاحب الدراجي با بيان اينكه سطح از پيشرفت در جمهوري اسلامي ايران به دليل اخلاص و تلاش مسئولان ايراني بوده است اظهار داشت: همه مي دانند كه از سال 1980 تاكنون چه بر سر عراق و زيرساخت هاي آن توسط صدام ملعون آمده است تا جايي كه ما امروز علاوه بر نياز به توسعه راه ها با كسري 2.5 ميليون واحدي مسكن نيز روبرو هستيم كه اين نياز به صورت روزانه به دليل رشد جمعيت در حال افزايش است.
وي ادامه داد: ما امروز در حالي نيازمند ساخت هزاران كيلومتر راه در كشورمان هستيم كه بايد ده ها هزار كيلومتر راه ديگر را نيز بازسازي و نگهداري كنيم.
وزير مسكن و آباداني عراق با اشاره به پايان يافتن اشغال عراق توسط آمريكا و اينكه در حكومت عراق هيچ نيروي خارجي وجود ندارد تصريح كرد: در حال حاضر ما شاهد ثبات سياسي و امنيتي در عراق هستيم كه اين امر ثبات اقتصادي را نيز در پي خواهد داشت تا جايي كه براساس موافقت نامه هاي موجود با شركت هاي نفتي توليد نفت عراق در سال 2016 به شش ميليون بشكه افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بخش دولتي و شركت هاي خصوصي عراقي قادر به اجراي طرح هاي حوزه راه و شهرسازي نيستند افزود:‌ ما از حضور شركت هاي خارجي در حوزه هاي عمراني عراق استقبال كرده و خواهان سرمايه گذاري در اين زمينه ها هستيم كه مي تواند بسيار اقتصادي نيز باشد.
الدراجي ارتباط جغرافيايي، تشابهات فرهنگي و مذهبي و مشابهت سيستم هاي ساخت و ساز را از دلايلي دانست كه سبب مي شوند تمايل طرف عراقي از جمهوري اسلامي ايران وارد مي شود و نيروي انساني نيز تقريبا همين نسبت را دارد در اين ميان در حالي كه هزينه ساخت هر مترمربع مسكن مهر در ايران در حدود 300 دلار است اين رقم در عراق با همين كيفيت به 700 دلار مي رسد و اين به معني سود بسيار بالاي سرمايه گذاري شركت هاي ايراني در بخش مسكن عراق است.
وي با اشاره به اينكه شركت هاي ايراني تا به امروز نتوانستند آنچنان كه بايد در حوزه هاي راه و شهرسازي كشور عراق وارد شده و موفق عمل كنند اظهار داشت: چنانچه اين شركت ها با حمايت دولت جمهوري اسلامي ايران وارد حوزه راه و شهرسازي كشور عراق شوند از يك سو باعث تحكيم هرچه بيشتر روابط سياسي هر دو كشور شده و از سوي ديگر كالا و زوار ايراني نيز بسيار آسانتر وارد خاك عراق خواهند شد.
وزير مسكن و آباداني جمهوري عراق با تاكيد بر اينكه تنها براي امضاي يك توافقنامه به تهران سفر نكرده ام تصريح كرد: ما خواهان عملياتي شدن تفاهمنامه هاي قبلي به ويژه در زمينه اتصال راه هاي دو كشور و شروع عملي حضور شركت هاي ايراني در حوزه راه و شهرسازي جمهوري عراق هستيم تا جايي كه هر شركت ايراني كه از سوي وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران معرفي شود ما براي همكاري با آن و در اختيار قراردادن تسهيلات لازم از آمادگي كامل برخورداريم.
اين گزارش حاكي است: پس از صحبت هاي وزير مسكن و آباداني جمهوري عراق، وزير راه و شهرسازي كشورمان با تاكيد بر اينكه عزم جمهوري اسلامي ايران در عملياتي كردن تفاهمنامه هايي كه امضا مي شوند راسخ است گفت: از آنجايي كه ما تفاوتي بين عمران و آباداني كشورمان با كشور عراق نمي بينيم جلسه اي با 20 شركت توانمند بخش خصوصي ترتيب داده و چنانچه شركت هاي انبوه سازي ايران بخواهند در كشور عراق اقدام به ساخت واحدهاي مسكوني كنند حتما مراقبت هاي لازم را انجام خواهيم داد تا آنچه كه ساخته مي شود هم در شأن مردم عراق و هم باعث حفظ آبروي جمهوري اسلامي ايران شود.
مهندس نيكزاد ضمن ارائه پيشنهادي مبني بر رسيدن به يك توافق مشترك طي روزهاي آينده بر سر قيمت، كيفيت و زمان ساخت واحدهاي مسكوني مورد نياز عراق ادامه داد: در صورتي كه كار ساخت واحدهاي مسكوني از سوي شركت هاي ايراني در عراق آغاز شود قائم مقام امور بين الملل خود را مامور مي كند تا هر 2 ماه يكبار از وضعيت ساخت واحدها بازديد كرده و خودم نيز روند انجام كارها را به صورت هفتگي رصد خواهم كرد.
اين گزارش مي افزايد: پس از آنكه وزير راه و شهرسازي كشورمان از رئيس كانون سراسري انبوه سازان خواست تا گزارشي از توانمندي هاي انبوه سازي كشور ارائه دهد.
مهندس ايرج رهبر با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 6 هزار و 500 شركت انبوه سازي در جمهوري اسلامي ايران فعال هستند اظهار داشت: در دو سال گذشته توانسته ايم ساخت 2.7 ميليون واحد مسكوني را در دست اقدام داشته باشيم و هم اكنون نيز آمادگي صدور خدمات فني و مهندسي را به مقدار بالايي داريم.
وي با تاكيد بر اينكه آماري كه از تعداد ساخت واحدهاي مسكوني در كشور ارائه شده تنها يك آمار تئوري نيست و ما به صورت عملي آن را نشان داديم افزود: ما به دليل مشتركاتي كه به آن اشاره شد براي انجام كار در عراق از عزم راسخي برخورداريم و در جلسات آينده راهكارهاي حضور در كشور عراق را نيز ارائه خواهيم داد.
مهندس رهبر خاطرنشان كرد: انبوه سازان جمهوري اسلامي ايران براي ساخت هر تعداد واحد مسكوني در كشور عراق كه وزير راه و شهرسازي كشورمان صلاح بداند از آمادگي كامل برخوردارند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار