پژوهشگران دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شیراز نوعی دستگاه توانبخشی هوشمند برای بازتوانی عضلات باز و بسته كننده انگشتان دست ساختند.



به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي امير کبير، محمد جواد صادقی، پژوهشگر طرح، توانبخشی در منزل، بومی سازی و قیمت مناسب را از ویژگی های این دستگاه بر شمرد و گفت: در برخی بیماری ها مانند سكته مغزی منجر به ضعف دست، مبتلایان به ام اس و آسیب دیدگان حوادث، نیاز به تقویت عضلات باز و بسته كننده انگشتان دست از راه توانبخشی وجود دارد.


وی افزود: این دستگاه در هنگام توانبخشی به صورت مستقیم، واكنش و عملكرد بیمار را اندازه گیری و متناسب با آن واكنش نشان می دهد در حالی كه در روش های متداول این همزمانی وجود ندارد.


صادقی، تنظیم دستگاه را بسته به نظر پزشك معالج عنوان و خاطرنشان كرد: این دستگاه به گونه ای طراحی شده است كه میزان جریان عبوری از دو موتور آن به صورت پیوسته اندازه گیری می شود؛ بنابراین زمانی كه بیمار فشار بیشتری به دسته ها وارد كند، دستگاه با تشخیص تغییر جریان عبوری و متناسب با آن، مقاومت مناسب را برای توانبخشی بهتر اعمال می كند.


وی افزود:هر چه دست بیمار، نیروی بیشتری وارد كند، مقاومت اهرم ها هم بیشتر می شود وهر گاه نیروی دست كم شود، این مقاومت هم كاهش می یابد كه این كار موجب سرعت بخشیدن به توانبخشی و همچنین نیاز كمتر به حضور متخصص می شود.


این دستگاه در قالب پایان نامه كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی محمد جواد صادقی با راهنمایی پروفسور سیامك نجاریان طراحی و ساخته شده است./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.