استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مخارج بهداشتی و درمانی یک نوع سرمایه گذاری بر روی سلامت مردم است و نباید به این مخارج به عنوان یک نوع هزینه نگاه شود.

محمد مهدی لطیفی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سلامت از جمله موضوعات بسیار مهم مردم و جامعه است و کوچکترین بی توجهی به آن می تواند مشکلات و هزینه های مختلفی را به دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه برخی از نگاه ها به مسئله بهداشت و درمان بسیار غلط است تصریح کرد: متاسفانه نگاه های غلط به مقوله بهداشت و درمان مردم،‌مشکلات زیادی را در حوزه سلامت به وجود آورده است که کاهش و یا کمبود منابع مالی و غیر مالی در اغلب بخشهای حوزه سلامت از جمله این مشکلات هستند.
لطیفی یادآور شد: متاسفانه در ایران به مخارج بهداشتی و درمانی به شکل یک هزینه نگاه می شود در حالیکه در اغلب نقاط دنیا به این مخارج به شکل یک سرمایه گذاری و نه هزینه نگاه می شود.
وی تاکید کرد: در واقع مخارج بهداشتی و درمانی و صرف پول و منابع بر روی مقوله سلامت، یک نوع سرمایه گذاری بر روی سلامت مردم است و نباید به این مخارج به عنوان یک نوع هزینه نگاه شود.
لطیفی با اشاره به اینکه نباید به بخش سلامت به عنوان یک موضوع هزینه بر نگاه شود اظهار داشت: با اصلاح نگاه ها به موضوع سلامت و سرمایه گذاری در سلامت مردم به طور قطع بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور به ویژه موضوع تخصیص منابع به نظام سلامت که یک مشکل مهم و تاثیرگذار است حل شده و به تبع آن وضعیت سلامت افراد جامعه نیز ارتقا می یابد.
*سهم مردم از مخارج بهداشتی و درمانی باید کاهش یابد
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد مخارج بهداشتی و درمانی بر دوش مردم است که این میزان بسیار بالا بوده و باید کاهش یابد .

وی با بیان اینکه سهم مردم از مخارج بهداشتی و درمانی باید به نصف میزان کنونی کاهش یابد تاکید کرد: متاسفانه میزان بالای پرداخت از جیب مردم موجب شده است که بسیاری از افراد جامعه برای تامین مخارج بهداشتی و درمانی خود با مشکلات زیادی مواجه شوند.
لطیفی یادآور شد: گسترش بیمه های همگانی و استفاده بیشتر از منابع مالیاتی در بخش سلامت از جمله راهکارهای کاهش پرداخت از جیب مردم است.
وی خاطر نشان کرد: با کاهش پرداختهای مستقیم مردم برای مسائل و موضوعات بهداشتی و درمانی بسیاری از مشکلات حوزه سلامت حل شده و فشارهای وارد بر مردم به ویژه در زمینه مالی نیز تا حد زیادی برطرف می شود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار