معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در نشست تخصصی تجهیزات پزشکی که صبح امروز پنجم دي در محل دانشگاه برگزار شد گفت:‌آموزش و پژوهش باید در راستای هم حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مسعود تجریشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در مراسم نشست تخصصی تجهیزات پزشکی افزود: دانشگاه توانسته مرحله ای از آموزش و پژوهش را به خوبی پشت سربگذارد و فارغ التحصیلان چه در داخل و چه در خارج کشور توانسته اند منشا خیر و برکت باشند و نشان دادند از قابلیهایی برخوردارند.

*آموزش و پژوهش رابطه متقابل دارند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما همیشه آموزش و پژوهش را با هم می بینیم و برای دانشگاه بهتر ،باید پژوهش بهتری داشته باشیم و آموزش و پژوهش باید در راستای هم حرکت کنند.

*دانشگاه از لحاظ مقاله در کشور در مرحله بالایی قرار دارد

مسعود تجریشی در مورد اینکه دانشگاه از لحاظ مقاله در کشور در مرحله ای بالا قرار دارد ادامه داد:‌ دانشگاه به لحاظ مقاله در کشور در مرحله بالایی قرار دارد و تقریبا سرانه مقالات دانشگاه کشور ما با سایر دانشگاه های خارج از کشور یکسان است و این سرانه بالا مستلزم این است که دانشگاه به لحاظ کیفیت سرمایه گذاری بیشتری کند.

*پژوهش و ارتباطش با صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با پژوهش و ارتباطش با صنعت اظهار داشت: دانشگاه باید با پژوهشی که انجام می دهد یک مشکل صنعتی را حل کند و سالیان سال است که دانشگاه بیشترین حجم قرارداد را در کشور داشته است.

وی افزود: با نگاه اجمالی به 6 ماه اخیر متوجه می شوید که فقط تا 6 ماه اول امسال به اندازه کل سال گذشته 2 قرارداد داشتیم و در سال جاری در داخل وزارتخانه تقریبا به اندازه 5 سال گذشته قرادادهایی در ارتباط با صنعت داشتیم.

وی تصریح کرد: تقریبا در مباحث نظامی می توانیم بگوییمBack ball (بک بال) در حقیقت کشور هستیم.

*فناوری و تجارت سازی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی کشور در خصوص اینکه دانشگاه نقش بسیار مهمی در رابطه با صنعت کشور دارد گفت: دانشگاه در رابطه با صنعت و صنعتی شدن کشور نقش بسیار زیادی دارد و ما هم اکنون ادعا می کنیم در رابطه با فناوری هم، در آینده نزدیک با توجه به تحریم های زیاد نقش بسیار خوبی داشته باشیم.

تجریشی اظهارداشت: مستلزم اینکه بگوییم آموزش و پژوهش و ارتباط با صنعت را گذراندیم باید بدانیم چگونه وارد تجاری سازی شویم و ما باید نقشی در منطقه و بین الملل و تولید علم داشته باشیم.

*هم اکنون 33 شرکت دانش بنیان داریم

وي گفت: هم اکنون یک شرکتی را به نام شرکت شریف ایجاد کردیم و حدود 33 شرکت دانش بنیان داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی کشور ادامه داد: در این 33 شرکت دانش بنیانمان سال گذشته فقط 9 میلیارد تومان فروش دانش و فنی داشته و یک شرکت از اینها در حال گسترش است که 150 نفر را خود همان شرکت به کار گرفته است و همچنین در صادرات و واردات و وارد کردن محصولات ،پیشتاز است و این مجموعه بیش از 300 نفر را از دانشجویان و فارغ التحصیلان بکار گرفته که بالای 150 نفر فقط بیمه هستند.

*در فناوری و تجاری سازی مرزی قائل نیستیم

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: همه اینها حاکی از آن است که ما در فناوری و تجاری سازی مرزی قائل نیستیم و در پیچیده ترین مسائل خودمان را وارد می کنیم و نه تنها در مسائل نظامی بلکه مسائل روزمره مردم را نیز پيگيري می کنیم.

وی ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان، فناوری و تجاری سازی محصولات برای ما بسیار حیاتی و مهم است و یکی از زمینه هایی که دانشگاه و صنعت و وزارتخانه می توانند با هم کار کنند در این زمینه است که پتانسیل های بسیار، بسیار زیادی در دانشگاه و جامعه احساس شود.

مسعود تجریشی تصریح کرد:‌هم اکنون چند تا از شرکت هایمان را در کیش مستقر کردیم و چند شرکت را که در داخل شهر تهران کار صادرات انجام می دهند را هم این بستر رابرایشان فراهم کردیم و همزمان یک ساختمان قدیمی در شمال دانشگاه ،مجاورت دانشکده انرژی حدود 10 هزار متر مربع به فضای فناوری ما افزوده شده است که 70 شرکت در ساختمان مستقر می شوند.

وی ادامه داد: با همراه اول هم یک شرکت را افتتاح کردیم که حدود 2 هفته است که شروع به کار کرده است و تقریبا تمام خدمات ارزش افزوده را همراه اول این شرکت انجام می دهد که به اندازه بودجه یک سال دانشگاه گردش مالی دارد.

وی خاطر نشان کرد: با تیمی که در معاون پژوهشی،‌ساختاری که در داخل دانشگاه ایجاد شده و تجربیاتی که در دانشگاه وجود دارد فناوری و تجاری سازی و کار حرفه ای کردن خیلی دور از دسترس نیست و دانشگاه در این زمینه ها سرمایه گذاري می کند و این سرمایه گذاری صندوقی را در دانشگاه ایجاد کرده بنام صندوق توسعه و فناوری و صادرات شریف که با این صندوق به شرکتها وام داده می شود چون ما در آن سهام داریم وتنها صندوقی است که ما مجوز بانک مرکزی داریم و به همه جا داخل تهران، کیش و هم نیروهای انسانی و تواناییهای حرفه ای و حقوقی می توانیم این چرخه را کامل عرضه کنیم و با استفاده از آن می توانیم بسیاری از کارهای پیچیده و نشده را انجام داد./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار